Terrasseplanker spænd

Hejsa

Jeg er igang med at designe en ny træterrasse til sommerhuset, og har kastet min kærlighed på nogle kl. AB imprægnerede fyrretræs planker i dimensionen 300x50 mm, altså brede og tykke.

Jeg har tænkt mig at lægge dem på en underkonstruktion af spærtræ i dimensionen 195*45 som ligger direkte på punktfundament af beton.


Spørgsmålet er hvor langt et spænd der kan anbefales til 5cm tykke planker. Jeg tænker selv at 1m+ ikke er noget problem, men er der nogen der har noget viden om hvad der reelt anbefales? Har aldrig kunne finde en tabel over den slags, kun på almindelige plankegulve som normalt ikke går over 32 mm.


På forhånd tak   

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg aner ikke hvor stort et spænd de kan klare.

Jeg tænker bare at nu det er udendørs at sådanne planker lagt med et stort spænd de kan da virkeligt slå sig og hvis terrassen så kommer til at ligne Vesterhavet i stormvejr så går det smarte hurtigt af den uanset hvor flotte plankerne ellers er.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det er bredden på spærene der er et af problemerne. Det er for lille en anlægsflade til så langt et spænd. 600 mm må være max. Husk endelig murpap mellem spær og opklodsning.


 

uldal skrev den 24-04-2019 12:14:09

Det er bredden på spærene der er et af problemerne. Det er for lille en anlægsflade til så langt et spænd. 600 mm må være max. Husk endelig murpap mellem spær og opklodsning.

Den må du gerne lige uddybe.

Forstår ikke helt hvorfor anlægsfladen har relevans for spændet?

Forstår godt at jo større anlægsflade jo bedre, da arealet der fordeler vægten er større som gør belastningen i træet mindre

Med feks dobbelt bredde af spær, bliver nedbøjning sænket væsentligt ogdu skal ikke bruge lange skruer. Det giver også problemer, hvor to planker mødes over et spær.


 

Annonce

Tror det er nemmere hvis jeg lige viser det

Der er ingen samlinger af plankerne da alle er i "fulde" længder, og da jeg er gået imod strømmen og lægger dem på tværs, tænkte jeg jo at jeg kunne slippe for et lag med lægter og placere dem direkte på de tre remme hvor de to er monteret på punktfundamenter og den sidste boltet på husets sokkel.

Lige pt er det et spænd på 70 cm og et udhæng.

Jeg vil helst ikke have en rem mere da det gør arbejdet med fundament for indviklet i forhold til flere faktorer. Men det er muligt at en anden dimension til remmen kan være bedre. Jeg valgte blot 45x195 spærtræ for at tage den højeste profil der kan erhverves for rimelige penge.

Vanger med CC på 70 cm lyder ok, og en god ide med et kantbrædt yderst.

Dimensionen på vangerne afhænger jo af hvor langt der er i mellem stolpebærrene . 


Vi prøver igen, i morgen --

Ja uden kant afstivning tænker jeg at plankerne vil kunne arbejde for meget, og så bruges den til at montere en afslutningsliste under plankerne

Regner med at smide noget afstivning på mellem vangerne og ind imod sokkel så de holdes fast horisontalt og ikke så nemt kan vride.

Afstand mellem stolpebærere ligger på mellem 150cm og 200. Havde oprindeligt en konstruktion kun med en rem yderst og der lagde jeg dem på 150, men med to tænkte jeg at det gik at gå lidt op i afstand, da vægten jo fordeles. Uden belastning tænker jeg at en 195x45 godt kan spænde 10m uden at bukke det mindste.

Men det er jo altid det der er problemet at der ikke er nogle facit lister på den slags, og så ender man med at gå med livrem og seler og overdrive det ekstremt hvilket jo blot gør det dyrt.

Hej Farouche

Husk at vende alle planker med marvsiden op, så undgår du at nogle brædder huler, mens andre buler. Alt for ofte ser man gulve lagt , også af proffesionelle, som bare lægger dem tilfældigt. Flot projekt.

God arbejdslyst

Hilsen Johnny


Johnny cnc

Klart og tak for svar.

Selvfølgelig er det forholdsvist dyrt at anvende planker i den dimension, men alligevel sparer jeg 10.000,- i forhold til prisen for hårdtræ, som jo giver en masse andre udfordringer på en underkonstruktion af blødere træ.


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis