maling af eternit/asbest tag

Jeg har et eternit/asbest tag fra tidlige firsere, som jeg tænker at male over og derved lukke af for evt puds der kommer fra plader der ikke er helt på toppen.

Kan nogen mon hjælpe med hvilken type maling/behandling der er bedst egnet til dette? 

Mvh Adam

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have renset taget af først, hvis det er asbest plader, kræver det specielt udstyr.

Og at male taget uden at rense det af, bliver ikke godt.



Vi prøver igen, i morgen --

Tak, det er jeg klar over, men er stadig i tvivl om hvilket produkt der skal påføres for at lukke det af? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er dyrt. Først special afrensning. Rep og udskift af nedbrudte plader. Rens af skiver under skruer (der er altid en del mos). Derefter spærregrunder og maling. Mon ikke 100 liter? Du nærmer dig prisen på nyt tag på den ene side, og taget er stadig gammelt.


 

I de fleste tilfælde er der blot tale om en tidsbegrænset kosmetisk løsning ved maling af eternittag, som ofte koster det halve af af en udskiftning.

Har samme type tag. Mit tag ser ganske fornuftigt ud, bortset fra nogle af de plader der sidder nederst mod tagrenden, som begynder at flosse lidt i kanten. Indefra ser det flot ud, så jeg tænker at taget generelt nok skal holde 10 år mere.

Men for at sikre, at der ikke flyver asbeststøv omkring fra de flossede plader, så overvejer jeg at give det en omgang forankringsgrunder. Eftersom det trænger ind i materialet, så burde man kunne slippe for at rense taget, hvilket vist heller ikke skulle være helt sundt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Vær opmærksom på, at der ved rensning (spuling) af asbestholdigt eternittag kan trænge asbest forurenet vand ind i tagrummet. 

Jeg taler af erfaring. Forsikringen måtte efterfølgende punge ud med 120.000 kr for at vores loftrum blev ryddet, renset for asbestslam og efterfølgende isoleret igen med ny isolering. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Vand, der er anvendt til rensning af asbestholdige tagplader, skal bortskaffes som problemaffald. Læg den udgift oveni. Hvor stort er sit tag?


 

En bekendt fik sit tag malet af et " professionelt " firma , de måtte efterfølgende ud at skifte alt isoleringen på loftet, da der var trængt asbestholdigt vand ned på isoleringen.

Der skulle en del overtalelse til før de skiftede isoleringen, men gjorte det dog til sidst u/b


Vi prøver igen, i morgen --

Hvis der findes tag, som kan bære en gang maling, så er det uden tvivl asbesttag. Vi fik det selv gjort for ca. 6 år siden. Prisen var ca. 1/10 af prisen for et nyt tag, og det ser stadig ud som,  da det blev lavet   

Det undrer mig bare, at du skriver at nogle af pladerne skaller af, det tyder jo på, at det ikke er asbest, hvis det er tilfældet, ville jeg ikke male det.

Under alle omstændigheder er det et arbejde for et tagmaler firma.

Se engang her hvordan det ser ud. 

Er forankringsgrunder løsningen, hvis vi ikke vælger at skifte taget? 

Meget nervøs for at der kommer asbeststøv ned i hovedet på os fra taget. 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også