maling af eternit/asbest tag

Jeg har et eternit/asbest tag fra tidlige firsere, som jeg tænker at male over og derved lukke af for evt puds der kommer fra plader der ikke er helt på toppen.

Kan nogen mon hjælpe med hvilken type maling/behandling der er bedst egnet til dette? 

Mvh Adam

Jeg har et eternit/asbest tag fra tidlige firsere... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ud fra billedet kan der kun være tale om udskiftning.

Du kan prøve at læse produktionsnummeret, der er stemplet ned i pladen i yderste bølge, og spørg ved Cembrit eller læg den op her på siden, for at konstatere om der er tale om asbestholdigt materiale.

Det er vist en udskiftning   

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Her fra Bolius   https://www.bolius.dk/tagrensning-og-maling-af-eternittage-17246/


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Produktionen af tagplader med Asbest ophørte helt i 1988 i Danmark. Fra 1984 har man kunnet købe nogle typer tagplader uden Asbest. Derfor kan man vejledende gå ud fra:

- at eternittage etableret før 1984 altid indeholder Asbest

- at eternittage etableret i perioden 1984-1988 kan indeholde Asbest

- at skifer-eternit indeholder asbest til og med 1986*

- at eternittage etableret efter 1988 er Asbestfrie*.

*Dog med forbehold for gemte/opbevarede og importerede bølgeplader med Asbest samt Skifer-Eternit, som kan forekomme efter 1988.

Se nummersystem:

På oversiden af dansk producerede bølgetagplader er påtrykt et nummer med 5-10 cifre.

- Kun plader med et nummer, hvor første ciffer er 4 eller 5 er fremstillet uden Asbest.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også