Vinduesareal ved nybyg

Hej,

Vi har tegnet vores drømmehus, men er blevet lidt for ivrige hvad angår vinduesareal. Huset vil blive ca. 200m2, men glasarealet vil være omkring 60 m2 (hovedsageligt grundet et ganske stort vinduesparti), hvilket er en del mere end hvad jeg lige umiddelbart kan komme frem til er tilladt iht. BR (22 M2 glas/ 100 M2 gulvareal). Ca. 1/3 af vinduerne vil være sydvendt.


Er der nogen der ved om man kan komme rundt om reglerne ved hjælp solafskærmning eller lignende? Huset bliver med 10 kW solcelleanlæg med batteribank og jordvarme så der bliver et relativt lavt energiforbrug, kan det måske komme os lidt til undsætning?


Mvh. Morten

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu har jeg aldrig hørt om at der er et Max areal i forhold til gulv.... men derimod er der regler for et minimum areal i forhold til gulvareal og det er beskrevet som 10 % i BR18. Har du et link til hbor der står at det ikke må være de 22 % som du opgiver. 

Det var ud fra infografikken her:

https://www.greenmatch.dk/blog/2014/04/her-er-de-vigtigste-krav-til-isolering-br10-2015-2020-og-passivhuse

Vi har tidligere fået tegnet et hus hvor tegnestuen også snakkede om at vi var lige på grænsen, men det gik vi aldrig videre med.

Der er regler for hvor meget sollys der må komme ind, og der skal regnes på "sommerkomfort" i det mest solbelastede rum, så der vil fremgå meget i den energiramme, du skal have udført.

Jeg synes ikke du skal tænke i om du kan 'komme rundt om reglerne ved hjælp solafskærmning eller lignende', men om huset bliver til at holde ud at bo i når det er opført. I kraft af mit arbejde har jeg en del kendskab til energirammeberegninger og indeklima samt de praktiske udfordringer der er ved at bo i mange af de nye boliger som bliver voldsomt varme når bare solen kigger frem.


Hvis du vil gå videre med så store vinduesarealer mod syd (men også øst+vest), er det et must med udvendig solafskærmning eller som minimum et stort udhæng. Og selvfølgelig også vinduer med lav g-værdi.

Tak for svarene. 

Kommentaren om "at komme rundt om" var ikke så meget ment som at "snyde" så meget som "kan man kompensere ved at lave udvendig solafskærmning eller lignende" - det lyder det til det kan. Ideen er at integrerer solgardiner i de korte udhæng der bliver over vinduespartierne.

Jeg har efterhånden hørt en del om problemer med lavenergihuse der har varmeudfordringer om sommeren, og det skal selvfølgelig håndteres, men jeg håber en del af det kan afhjælpes ved at hele ideen med de store vinduespartier er at de skal kunne åbnes helt op (foldedør) så snart det er muligt. Huset skal (forhåbenligt) ligge på en grund hvor hele formålet er at kunne åbne helt op så huset nærmest fungerer som halvtag på de gode sommerdage, men kan lukkes af når det bliver koldt.

Formålet er at skabe et positivhus hvor der er et fornuftigt indeklima hele året. Derfor er der også tænkt en række løsninger ind i det som skal være med til at sikre et meget lavt energiforbrug, men jeg er ikke sikker på om disse kan tages til indtægt i energirammen, hvorfor det er nødvendigt at vi kan få det godkendt indenfor energirammens bestemmelser.

Annonce

Ideen er jo at få os til at bygge fornuftige huse rent energimæssigt, og man skal så nok stille sig selv det spørgsmål, hvor fornuftigt det vil være, at sætte store vinduer i for at få noget lys ind i huset, og så efterfølgende skulle tænke på, hvordan man så begrænser det lys(varme) med afskærmning, lave g-værdier o.l. ???

Jeg bygger først og fremmest et hus der skal være æstetisk og et fedt sted at bo. Derefter er der så sat nogle regler op som jeg skal leve op til, men hvis jeg fjerner vinduespartierne, så forsvinder hele ideen med boligen. Reglerne skal ikke diktere hvordan mit drømmehus skal bygges - der er nogle krav jeg skal leve op til, men det må jeg sikre at de gør ud fra det jeg gerne vil have... ellers kan jeg lige så godt droppe tanken om at bygge til at starte med og købe en typevilla!

At jeg så er lidt af en nørd og syntes det er sjovt at arbejde med at gøre det energivenligt samtidig er en anden snak. Men jeg syntes det er fjollet at gå på kompromis med det der er vigtigst (at det skal være et fedt sted at bo) blot for at spare energi. 

Jeg kan ikke lade være med at påpege det problem, at der tænkes så meget på æstetikken, at fornuften bliver tilsidesat som f.eks: Man bygger med høje mure uden udhæng så man indbyder til fugtskader, store sorte klinker over hele huset (snavset ses meget nemt) så man ikke kan overholde reglerne med fald mod gulvafløb i vådrummene, ventilationsanlæg gemmes væk i tagrummet så det er vanskeligt at servicere og der er varmetab, man sænker sit hus ned i terrænnet/flisebelægningen så man ikke har de 15 cm fri sokkel der er krav om p.g.a. fugtpåvirkningen, man ønsker ikke kravene til vådrum håndhævet af æstetiske grunde ..............


Det er en stor del af min hverdag, at hjælpe bygherrer ud af problemer med ovenstående eksempler og mange andre lignende   

Jeg er normalt enig med Orla, men i denne sammenhæng må jeg erkende at jeg er tilbøjelig til at give spørger ret i at man som udgangspunkt skal bygge huse som man gerne vil have dem, for derefter at løse de problemer det nu giver (inden opførelse naturligvis). Jeg er enig i at man har set mange nyere huse som har nogle eklatante fejl, men man skal jo ikke generalisere.

Kigger man på bygninger opført længe før vores fødsel (her taler jeg for alle på dette forum), så har vi utal murværker i 20-30 meters højde uden udhæng som ikke har nogen problemer. Hvorfor et murværk så i dag lider skade er formentlig pga. forkert materialevalg og håndværk. Ydermere er det jo klart at man ikke kan lægge 60x60 fliser i en bruseniche på 1 m² og at det ikke er hensigtsmæssigt at gemme ventilationsanlægget helt væk, men der findes jo også alternativer til disse løsninger. Langt hen af vejen gælder det bare om at tænke ud af boksen og gøre det på en anderledes måde, der selvfølgelig tilgodeser de ulemper det må medfører. Det kræver også at der bruges meget projekteringstid, hvilket også er usædvanligt i dag. At disse løsninger formentlig er langt dyrere er en anden sag, men det skal ikke være en hemsko for at bygherre ikke kan udføre den.

Hvis fagfolk siger "det plejer vi ikke", så er de formentlig ikke fagfolk ret længe, for tiden går stærkt i øjeblikket, hvor man ikke kan undgå at nye ting kommer, og at man er nød til at følge med. Man må bare indrette sig efter det og forsøge at tage tingene i projekteringen. Som spørger er i gang med.

Det vil selvfølgelig ikke kunne undgås at der laves fejl, når man laver nye løsninger. Sådan har det altid været og det er dem vi lærer af. Vi må ikke stoppe udviklingen.


Forskellen er jo at du ser på det fra et udpræget praktisk synspunkt hvor bygherrer jo ser det ud fra at de skal leve med det, muligvis resten af livet.

For mig er det æstetiske vigtigt, derfor har jeg tegnet huset som vi gerne vil have det. Når det er gjort, så kan jeg få hjælp til at få de praktiske ender af en der har styr på reglerne. 

Selvfølgelig skal reglerne overholdes - men det nytter ikke noget at man skal bo i et hus man syntes er forkert hele livet bare for at undgå at skulle arbejde lidt med løsningerne.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis