Vinduesareal ved nybyg

Hej,

Vi har tegnet vores drømmehus, men er blevet lidt for ivrige hvad angår vinduesareal. Huset vil blive ca. 200m2, men glasarealet vil være omkring 60 m2 (hovedsageligt grundet et ganske stort vinduesparti), hvilket er en del mere end hvad jeg lige umiddelbart kan komme frem til er tilladt iht. BR (22 M2 glas/ 100 M2 gulvareal). Ca. 1/3 af vinduerne vil være sydvendt.


Er der nogen der ved om man kan komme rundt om reglerne ved hjælp solafskærmning eller lignende? Huset bliver med 10 kW solcelleanlæg med batteribank og jordvarme så der bliver et relativt lavt energiforbrug, kan det måske komme os lidt til undsætning?


Mvh. Morten

Hej, Vi har tegnet vores drømmehus, men er blevet... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Reglerne er jo ikke til for reglernes skyld, men med hensyn til det byggetekniske, er der jo nogle ret kloge personer, som samler erfaringer om hvorfor skaderne sker, og derudfra bliver der jo udarbejdet regelsæt, som skulle forebygge (altså færre skader i byggeriet).

Bare tag det eksempel, at der er nogen der tror, at det er godt at bygge bjælkehuse i Danmark, blot fordi det ser godt ud i de Canadiske skove på et foto.

Men Orla, folk skal stadig ville bygge huset. Derfor er man nødt til at indgå kompromisser. Et af de kompromisser jeg ikke vil indgå er at droppe mine store vinduespartier, for så kunne jeg lige så godt droppe huset. Det er fint at der er folk til at tage sig af det byggetekniske og som går op i det, men det er ikke byggesagkyndige der skal bo i husene (for det meste), det er folk der vil have store fliser og glasvægge. Så er det byggeteknikerne og fagfolkene der må fortælle hvordan man kan få indarbejdet løsningerne i de huse folk vil have. Ellers ender vi med at bo i bunkere med metertykke mure, små badeværelser og endnu mindre vinduer. 

Som sagt, det er ikke et spørgsmål om at omgå reglerne, men du må da kunne anerkende at folk skal være villige til at bo i husene ellers har du heller ikke et arbejde. Og det må da også være sjovere at arbejde med en udfordring end bare et typehus der er bygget udelukkende med reglerne for øje?

Nu er jeg ikke super meget inde i det byggetekniske, men kommer der ikke også et problem med isoleringen?, vinduer, (selv om det er 3 lags) isolere vel bare væsentlig dårligere end en standard facademur idag med mursten, tyk isolering og en indervæg af porebeton af en art. 

eller tager jeg fejl?

Dalle1985 skrev den 26-04-2019 19:21:41

Men Orla, folk skal stadig ville bygge huset. Derfor er man nødt til at indgå kompromisser. Et af de kompromisser jeg ikke vil indgå er at droppe mine store vinduespartier, for så kunne jeg lige så godt droppe huset. Det er fint at der er folk til at tage sig af det byggetekniske og som går op i det, men det er ikke byggesagkyndige der skal bo i husene (for det meste), det er folk der vil have store fliser og glasvægge. Så er det byggeteknikerne og fagfolkene der må fortælle hvordan man kan få indarbejdet løsningerne i de huse folk vil have. Ellers ender vi med at bo i bunkere med metertykke mure, små badeværelser og endnu mindre vinduer. 

Som sagt, det er ikke et spørgsmål om at omgå reglerne, men du må da kunne anerkende at folk skal være villige til at bo i husene ellers har du heller ikke et arbejde. Og det må da også være sjovere at arbejde med en udfordring end bare et typehus der er bygget udelukkende med reglerne for øje?

 Der er faktisk regler for lille et vinduesareal der må være!

Hvorfor skal badeværelserne være små?

Jeg tror ikke vi vil blive stillet overfor krav om tykkere vægge i fremtidens byggeri.

Det jeg oplever er at entreprenørerne/håndværkerne bare bygger løs, uden at bekymre sig særligt om de forskellige regler, og så har vi slagsmålet bagefter.

Ja, typehusfirmaerne har styr på en stor del af det!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis