Ny græsplæne: Fræser, stennedlægningsfræser eller rotorhave efter grubning ?

Følg tråden
je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Mon ikke det er de færreste der graver 2 spadestik ned, og køre det gennem et sold ?

Tror nu heller ikke  plænen bliver blødere af den grund, jorden sætter sig jo anset hvad efter et par år, med det omskiftlige danske vejr.

Valg af græsfrø ville kunne betyde noget for hvor blød plænen bliver, noget af det langsomt groende, står meget tæt og er tynde i strået.

Jeg har for øvrigt en super blød plæne, da den er fuld af mos   

Hellere eje, end at leje.
zerospin
zerospin
Postnr: 9000
zerospin zerospin Trådstarter

Tak for jeres råd. Jeg tror det ender med en fræser og efterfølgende en stenrive, og måske en afslutning med rotorhaven, alt efter jordens beskaffenhed efter fræsning/rivning.

Brugen af soldet er giver helt sikkert en primæplæne, men tror det bliver overkill denne gang.

Er der nogle specifikke producenter af græsfrø I kan anbefale. Jeg påtænker at købe hunsballe/DLF

Fiahgt
Fiahgt
Postnr: 9240
Fiahgt Fiahgt

Du skal ikke afslutte med en rotorharve. Rækkefølgen er stenrive rotorharve fræser. Du bruger stenrive til samle de løse sten i overfladen. Så bruges rotorharven til at jævne overfladen igen med hvis der er huller fylder du dem efter med jord. Når den så er jævn kører du over med en stennedlægningsfræser så skulle det gerne være pænt og jævnt til at så græsfrø i. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur

Og så skal der tromles - en stennedlægningsfræser efterlader en meget "luftig" jord.. så for at få et godt resultat kan der med fordel tromles.. 

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Brug en frøblanding og tag hensyn til slid, skygge o.lign.

Efter et par år har den sort der trives bedst et givet sted alligevel fået overtaget.

zerospin
zerospin
Postnr: 9000
zerospin zerospin Trådstarter

I forhold til rækkefølgen havde jeg regnet med at anvende en almindelige efterhængt fræser og ikke en stennedlægsningsfræser.

Vil det ikke være dobbelt arbejde at bruge en stenrive (inkl. opsamling af sten/tørv) og efterfølgende en stennedlægsningsfræser ?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Er jorden flad..
    Over hækken
  2. Grubning eller fræsning?
    Lav-Have
  3. printer "ser" ikke ny patron
    Lav-Computer
  4. Stennedlægningsfræser (+stenrive)
    Lav-Have
  5. Grubning