Mit varmeanlæg er virkelig... mærkeligt?

Halløjsa :-)
Det her bliver langt og sikkert også forvirrende, da jeg selv er helt rundtosset over, hvad der mon sker med mit varmeanlæg. Jeg håber, at I kan holde tungen lige i munden - og måske også komme med input til, hvordan jeg kan blive gode venner med anlægget ;-)

Først lidt baggrund og forhistorie:
- Mit hus er opvarmet med fjernvarme.

- Jeg har boet i to andre huse, hvor jeg fint er kommet overens med varmeanlægget og ikke har haft lignende problemer.

- Jeg har haft besøg af fjernvarmeselskabets tekniker til et rådgivningsbesøg. Han nævnte mulighed for at anlægget er underdimensioneret og rådede mig til at sætte trykket på radiatorvandet op for at få det presset ud i rørende, hvor der er gulvvarme.

- Jeg har haft besøg af en VVS'er, rekvireret af forsikringsselskabet. Han mente, at noget i varmeanlægget er i stykker (kompressions-et-eller andet). Han behandlede i øvrigt besøget som "behov for rådgivning", glemte først at sende noget til forsikringsselskabet, sendte derefter men har ikke nævnt den der dims, som måske var i stykker eller har forholdt sig til overdimensionering.

Og så til problemet :-)
I skrivende stund med køligt forårsvejr er der en ok, men ikke imponerende varme i mit hus. Man kan opholde sig i alle rum uden at fryse.
Radiatorerne står på 3 i det meste af huset.
Gulvvarme i badeværelse og soveværelse står på 5.
Nedkølingen er på 18 grader.  

Nu har jeg fistret med det her anlæg hele vinteren, og resultatet er, at når jeg indstiller anlæg og radiatorer som anbefalet (fremløbstemparatur svarende til udendørs temperatur og alle ventiler i hele huset på 3), så sker der følgende:
- Afkølingen stiger til omkring 30 grader.
- temperatur i badeværelse og soveværelse, som opvarmes med gulvvarme, falder til 15-18 grader, og jeg kan ikke mærke gulvvarmen.
- To andre rum, der opvarmes af radiatorer, bliver kolde, det ene typisk 16-18 grader, det andet ned til 14 grader (måske mindre om natten, men der sover jeg ;-) )

Når jeg skriver radiatorerne op på 5 i de kolde rum, stiger temperaturen og afkølingen en smule. Men det bliver først rigtig godt, når jeg sætter fremløbstemperaturen ryger et godt stykke i vejret, og så er det, af afkølingen ryger sig en tur.

I øvrigt er trykket også faldet fra de 2,2 bar, som jeg hældte på sen efterår og til cirka 1,7 nu. Og med en pil, der ryster, hvis det gør nogen forskel.

Så søde lav-det-selv-er. Hvad skal jeg kigge på her? Der har jo været mand på fra varmeforsyningen og VVS'er. VVS'eren behandlede dog problemet som om, det var primært et indstillingsproblem og var milimeter fra at kalde mig "lille dame" (Jeg sværger, det var SÅ tæt på :-D )

Jeg tænker, at det ikke er noget, jeg selv skal bakse med, og jeg tænker, at min ejerskifteforsikring skal dække, men jeg har brug for at komme nærmere på, HVAD problemet er eller kan være? Kan det simpelt hen være den der kompressionsdims i anlægget, som VVS'ere nævnte, der skaber al balladen? Eller noget helt andet?

Og hvis du nåede helt herned, så tak fordi du tog dig tiden til det <3

mvh. tina

PS. Ja, jeg har luftet ud i radiatorerne. I vildskab. Og mange gange. Der er intet luft i nogen af radiatorerne.

Halløjsa :-) Det her bliver langt og sikkert også... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg TROR, at trefors mand tjekkede snavssamlere. Jeg har ikke indtryk af, at nogen af dem har undersøgt forholdet imellem frem og retur på primær og sekundærsiden af varmeveksleren. Hvad kan man bruge denne information til? 

Spørgsmålet om snavssamlerne er blevet efterset om evt. rensende er af gørende for om der kan løbe den mængde vand i gennem varmeveksleren, som er nødvendig for at sende vand ud til dine radiatorer og for at fjernvarmevandet kan løbe gennem primærsiden i tilstrækkelig mængde. Det ser ud til at du har en fremløbstemperatur ti radiatorerne på 55°.


Det med orange markerede er den ene snavssamler. Er den blevet adskilt og efterset/renset? Der må være to af den slags, men jeg kan kun se den ene.

Forholdet mellem frem og retur på primær- og sekundærsiden på veksleren ville jeg bruge til at afgøre om der overhovedet skete en udveksling af varme mellem de to sider.




fase

Hej S. Fabrin

Tusind tak! Jeg får en VVS'er (mere) forbi i næste uge, jeg vil have snavssamler og forhold imellem de to temperaturer in mente. Jeg har nu ikke indtryk af, at der ikke sker nogen varmeudveksling, for de fleste radiatorer kan blive mægtigt varme ;-)

Er der andre ting, som jeg skal være obs på, at der bliver tjekket? Aftalen er en gennemgang af hele anlægget for at finde fejl og få renset for evt. snavs. Hvis der er flere tjekpunkter, vil jeg mægtigt gerne vide det, så jeg er klædt på til at stille alle de gode spørgsmål ;-)

mvh. tina

Du kunne prøve at demontere alle termostater, så ventilerne åbner helt, og lade dem stå åbne i en times tid, som Mjølner anbefaler. Hvis ikke alle radiatorer bliver varme, er der én eller flere ventiler, der hænger/ikke åbner. Det bør så bringes i orden, inden der foretages mere. Jeg går ud fra at anlægget ikke er et enstrengssystem.


fase

S. Fabrin, jeg kan ikke demontere ventilerne til gulvvarmen, kan jeg lave øvelsen, imens jeg lader dem sidde? Der er direkte gulvvarme, hvis det gør en forskel :-)
mvh. tina

Så laver du bare øvelsen på radiatorerne. Det går på at finde ud af, om der overhovedet er nogen cirkulation i systemet, så lad bare termostaterne til gulvvarmen sidde.


fase

S. Fabrin - tak 😊

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis