Fjerne kæmpe træstub

Hej

Jeg er ved at grave ud til en terasse og skal fjerne en træstub. Jeg troede at jeg nemt kunne snuppe den med minigraveren, men den er meget større end jeg havde troet. Jeg har gravet en dyb rende rundt om stubben, men den rokker sig stadig ikke. Hvad ville I gøre herfra?

jeg har sat en mælkekaton på toppen, så i kan få indtryk af størrelsen.

Jeg har i øvrigt ikke minigraveren til rådighed længere, med har en bil med anhængertræk som kan benyttes.


Hej Jeg er ved at grave ud til en terasse og skal... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har noget godt solidt i nærheden, hvor du kan fastgøre en talje. Så burde du kunne trække den op med sådan en. Evt. med hjælp fra en økse til de største rødder. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Frank Chr. skrev den 23-04-2019 09:46:22

Selv om det er muligt at trække sådan en bandit op, så skal den vel osse køres væk, underforstået så kræver det i hvert fald ret gode armkræfter at løfte klumpen som måske vejer 200 kg op på en trailer.    

 Eller en talje... :-) 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Nå ja, alle har jo selvfølgelig lige en talje og en tilpas stor treben, som man kan bakke en trailer ind under. (driller lidt)   

Og vælger du at trække den op med kæde, så husk lige sikkerheden. Brister kæden, så flyver den retur med stor kraft, som kan være meget farligt, endda livsfarligt. 


Mvh. Christian M
 

Annonce
Frank Chr. skrev den 23-04-2019 10:40:17

Nå ja, alle har jo selvfølgelig lige en talje og en tilpas stor treben, som man kan bakke en trailer ind under. (driller lidt)   

 Nej, men den kan jo slæbes op af en rampe til traileren. 😄 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Det kræver vist en stor trailer? 

Jeg har fået gravet tre stubbe op i den størrelse for mange år siden.

Det var en erfaren rendegravefører (7 tons rendegraver). De to af rødderne var filtret helt sammen, så meget, at de fyldte en container fra side til side. De blev læsset ved at en vognmand satte en container på jorden lige foran stubbene, hvorefter de blev trukket ind i containeren med hejse-wirerne.  Til sidst blev containeren hejst op på lastbilen. osv.

Efterfølgende spurgte en af mine venner: Hvorfor fik du ikke bare gravet stubbene ned af rendegraveren, og fordelt den overskydende jord ud i baghaven? (Min baghave var lavere end forhaven). Stubbe i den størrelse er formentlig længe om at rådne!   


Træd ikke på mine ledninger :o)

Tag den med en motorsav og køb så en ny kæde bagefter. Sværdet skal nok overleve, men måske skal kædehjulene have lidt kærlighed inden den nye kæde sættes på

Måske kan en vognmand tage stub og rod med kran og grab. 

Lige en meget sen opdatering. Endte med at kontakte en lokal vognmand, der kom forbi og hentede den med kran og grab. Det kostede kun 600-700 kr.
Nu er der en terasse der hvor roden stod.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis