Fjerne kæmpe træstub

Hej

Jeg er ved at grave ud til en terasse og skal fjerne en træstub. Jeg troede at jeg nemt kunne snuppe den med minigraveren, men den er meget større end jeg havde troet. Jeg har gravet en dyb rende rundt om stubben, men den rokker sig stadig ikke. Hvad ville I gøre herfra?

jeg har sat en mælkekaton på toppen, så i kan få indtryk af størrelsen.

Jeg har i øvrigt ikke minigraveren til rådighed længere, med har en bil med anhængertræk som kan benyttes.


Hej Jeg er ved at grave ud til en terasse og skal... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har set på youtube at man fjerner sådan en stub ved at sætte ild til den. 

En hele masse huller helt igennem så der kan komme luft op igennem, og sylte den ind i tændvædske. En hel del optændingsblokke lægges ovenpå og så sætte ild i dem. 

Jeg er ikke helt sikker på at det bliver nemmere at fjerne resterne, men det er da lidt sjovere. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tror ikke ild er vejen frem og læste et andet sted at vi har en meget tør natur så nogen steder er der forbud må ild så Tjeck lige det først 🙃😉

Men ellers så giv den tur med højtryksrenser og sav den i stumper og stykker... 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Søg eks. på tørke 2019 og vi har lige nu den største risiko i hele Europa for skovbrande.. Tror ikke et lejrbål i den størrelse er en god ide 😳


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

En bajonetsav klinge holder lidt længere end en kædesav ditto.

Man kan godt bore nogle huller og fylde med tændvæske/petroleum. Lidt senere kan man sætte en grillstartere op med nogle grillbriketter, som når de gløder, hældes ud ovenpå stubben. Det kan i heldigste fald “gløde” stubben en del ned 8 højden, men det tager tid!

Jeg har på ovenstående måde “sænket” en stub. Den endte som en slags “skål”, hvor jeg skar kanterne af med en bajonetsav, og kunne fylde et  tyndt lag jord på, samt lidt rullegræs til camouflage. 😉


Træd ikke på mine ledninger :o)

Jeg tror jeg prøver det med bålet. Hvordan kan jeg finde ud af om det er lovligt at gøre? Jeg vil helst ikke have en sag på halsen.

Annonce

Ifølge reglerne er det ulovligt at brænde haveaffald af her i foråret, men det er lovligt at tænde lejrbål.

Hvad mon afbrænding af en træstub går ind under?

Uanset, så hvis ilden kommer ud af kontrol og brandvæsenet bliver tilkaldt, så får du en bøde for beredskabslovgivningen. 

Så hav en haveslange og vand klar tæt på. 


Mvh. Christian M
 

Jep. Jeg tænder op i morgen tidlig og går og ordner andet havearbejde, så jeg kan holde øje med det. Så må vi se hvor langt det når på en dag.



Dårlig ide. Du kan under ingen omstændigheder påberåbe dig, at det er et lejrbål, og afbrænding af haveaffald er forbudt. Se nærmere her og find evt. din kommunes affaldsregulativ.

https://mst.dk/affald-jord/affald/saerligt-for-borgere-om-affald/afbraending-af-haveaffald/

Generelt følger kommunerne det, som står på ovenstående hjemmeside, og så er afbrænding nu ikke tilladt, uanset hvor du bor.


Kurt B. Andersen

Nå så må jeg droppe den løsning.


Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis