Male køkkenfliser

Maling af køkkenfliser

Hej

Jeg ønsker at fylde fugerne ud, så væggen får en plan flade, jeg kan male på.
Men jeg skal bare være sikker på, at jeg har forstået fremgangsmåden korrekt.

Jeg har tænkt mig følgende:
- Fjerne listerne og fjerne lim osv.
- Rengøre grundigt med grundrens på fliserne.
- Fylde fugerne ud med spartelmasse, evt. denne: https://www.bauhaus.dk/spartelmasse-glat-overflade-400-g-polyfilla.html
- Slibe efter når det er tørt.
- Male med hæftegrunder.
- Male med en maling i høj glans, der kan holde til at blive tørret over.
- Ligge en tynd elastisk fuge mellem bord og væg, hvor der er en sølvfarvet kantliste nu.

Er der noget jeg har glemt eller er der en anden fremgangsmåde i vil anbefale? 

Pft

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan godt få en plan flade med spartelmassen, men den hæfter kun på fugerne og overfladen vil derfor være markant forskellig og det vil man kunne se også efter flere lag maling. 

Hvis det er ok virker din fremgangsmåde, men hvis du vil have en ensartet flsfe skal du putte hæftemørtel på hele overfladen. Skalflex multipuds er et typisk produkt. Der er også mange der bruger weber 280 men det er vist grovere end multipuds så det afhænger af hvor glat en flade du ønsker 


Ask

Tusind tak for svar Ask   

Jeg havde faktisk troet, at efter hæftegrunder og 2 x maling, at det ville være ret ensartet, det vil jeg have med i overvejelserne og prøve at visualisere slutproduktet


Jeg havde en murer ude og han sagde, at det blev en forholdsvis grov løsning, hvis den blev pudset op, lidt a la vandskuring. 

Det vi går efter er en forholdvis glat løsning, så det er nemt at vaske sprøjt fra mad og drikke af. 

Har du en anden løsning?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tag tyren ved hornene og bank fliserne ned.
Det bliver du glad for i det lange løb... det er et beskidt job at få dem ned, men du får et langt bedre underlag for din fremtidige væg.
Så er der frit slag for at pudse op eller sætte en plade på væggen. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg tror ikke jeg har lyst til at give mig i kast med at fjerne fliserne

Væggen bagved er i gasbeton, så er bange for at det smuldrer. Og går det godt, så kræver den en stor fuge mellem væg og bordplade, som jeg godt kan frygte ikke bliver så pæn. 

Måske det bliver pænest, bare at male ovenpå? Så den stadig får flisestrukturen?

Kunne forestille mig, at det vil se mærkeligt ud, hvis man kan se den spartlede fuge bagved. 

Jeg klarede begge mine badeværelser med to gange Alfix Durapuds 710. Hæfter på alt, nemt at arbejde med og så er det billigt. 

Når andet lag er hærdet op kan du behandle væggen som det passer dig. Spartel, filt, maling... 

Altså jeg har ikke prøvet det selv, men hvis du googler rundt er der ret mange eksempler på helt glatte vægge lavet med multipuds ovenpå fliser. Det er ikke vandskuring men en specialmørtel lavet til formålet. Den lægges på med bredt stålbræt, nok lidt Ala spartel men det kræver lidt mere håndelag. 

Alternativet er at bruge strukturmaling for at skjule forskellen i overfladen. Men det giver jo heller ikke en glat flade 


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også