Regnvandsbeholder

Jegovervejer at anskaffe mig en firkantet regnvandsbeholder (Ca 1000 liter). 

Jeg påtænker at lade den virke som en regnvsndsopssmler fra tagrenden via nedløbet.

Alt vandet vil blive ført direkte ned i beholderen. Et godt stykke øverst vil jeg tilkoble en afløbs slange, som fører videre ned til selve afløbet. 

Derved burde tanken aldrig kunne blive mere fyldt end der hvor afløbsslangen er koblet til. 

Nederst en hane på, så jeg kan fylde vandkanderne med vand.


Hvis jeg på en måde får pakket den her beholder ind i beklædning, således at vandet ikke får noget former for sollys, kan vandet så undgå at gå i forrådnelse? 

Nogen der har erfaring på dette område? 


Mvh. Christian M
 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du vil undgå forrådnelse skal du helt undgå at få urenheder fra dit tag ind i tanken. Det kan undgåes ved f.eks. at sætte et cyklonfilter på dit nedløbsrør. 

Temperaturen i din tank har også stor indflydelse på dine problemer. Det bedste er en underjordisk tank. Du kunne f.eks. grave tanken lidt ned i jorden, og så købe en pumpe til at fylde vandkanden, eller også tilkoble en slange.



Søren O

Du kan fjerne mange større urenheder fra nedløbet med diverse filtre, men du slipper ikke for at rense tanken en gang i mellem.
Tænk på at fuglene jo skider på taget, og dette bliver opløst når det regner og noget af det ender i din tank...
Jeg bruger 2stk. 300 liter "tønder" som forbundne kar med overløb og en dykpumpe i til vanding af mine bonsai. De bliver tømt hvert efterår, og om foråret får de lige en tur med højtryksrenseren, så de er klar til en ny sæson.
Jeg har mine tanke stående på en vestvendt væg, men heldigvis er hækken ind mod naboen på dette stykke næsten 2,5 meter høj, og kun en meter fra tankene, så det er ikke så meget sol de får.
Jeg har prøvet forskellige "skyggerier" i form af sløringsnet og hegn, men jeg synes ikke at jeg kan se nævneværdig forskel på vandkvaliteten.
Jeg har et filter i form af noget finmasket net i et nedløbsrør, der så er fyldt med småsten, og i tagrenden har jeg bladfang der ligner sådan en stor piberenser der fylder hele renden ud.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 21-04-2019 19:19:03

Du kan fjerne mange større urenheder fra nedløbet med diverse filtre, men du slipper ikke for at rense tanken en gang i mellem.
Tænk på at fuglene jo skider på taget, og dette bliver opløst når det regner og noget af det ender i din tank...
Jeg bruger 2stk. 300 liter "tønder" som forbundne kar med overløb og en dykpumpe i til vanding af mine bonsai. De bliver tømt hvert efterår, og om foråret får de lige en tur med højtryksrenseren, så de er klar til en ny sæson.
Jeg har mine tanke stående på en vestvendt væg, men heldigvis er hækken ind mod naboen på dette stykke næsten 2,5 meter høj, og kun en meter fra tankene, så det er ikke så meget sol de får.
Jeg har prøvet forskellige "skyggerier" i form af sløringsnet og hegn, men jeg synes ikke at jeg kan se nævneværdig forskel på vandkvaliteten.
Jeg har et filter i form af noget finmasket net i et nedløbsrør, der så er fyldt med småsten, og i tagrenden har jeg bladfang der ligner sådan en stor piberenser der fylder hele renden ud.  

 Er det sådan nogle du har: https://www.harald-nyborg.dk/p10102/loevfilter-til-tagrende-4-stk

Hvordan søren skal de sidde? 


Mvh. Christian M
 

Så hvis jeg kan få monteret nogle filtre, og tømmer og rengøre beholderen hver efterår, når det alligevel ikke er nødvendigt med opsamlet vand, samt pakker den ind så den ikke får sollys og derved ingen alger, så burde det gå? 


Hvis jeg kan få lov af konen til at placerer tønden ved siden af dræn brønden, ville det så ik være bedst at pumpe drænvandet op i beholderen i stedet for. Det må jo være temmelig rent 


Mvh. Christian M
 

 Er det sådan nogle du har: https://www.harald-nyborg.dk/p10102...ende-4-stk

Hvordan søren skal de sidde? 

 Ja det er sådan nogle.
De presses bare ned i tagrenden, og sidder fast ved hjælp at tyngdeloven, og tagskægget  

Du skal bare sikre dig at de passer i din rende, da der findes forskellige bredder på render og "piberensere"

Det vand du opsamler er fint at bruge som vand i haven til planter, men du skal nok ikke drikke det eller bruge det til børnenes badebassin    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis