Tre spots i badeværelsesloft - én blændes

Hej LDS, 

Jeg ønsker at skifte belysningen i mit badeværelse ud. Jeg vil skifte fra tre halogenspots til to - samt flytte én af de tilbageværende to spots. 

Der sad tre halogenspots
- Hver spot havde en 75W pære (G53 sokkel). Pæren sad monteret på en boks, hvori en 12V transformer var integreret
- Til hver lampe er der boret hul i loftet. Der stikker en hvid ledning ud, der munder ud i to ledninger hhv. tynd blå og brun ledning

Spørgsmål

  1. Er det rimeligt at der ikke er installeret lampeudtag? Kan det stadig være en gyldig installation?
  2. Jeg vil nedlægge den ene spot, hvordan gør jeg?
    Jeg har forstået at ledningen skal afsluttes synligt, så jeg går ud fra jeg har brug for at montere en udløbsroset eller en samledåse (måske "UNNI"), hvori jeg kan lade ledningerne ende i samlemuffer?
  3. Jeg vil flytte placeringen af den ene spot, hvordan gør jeg?
    Jeg har forstået at samling af ledninger er i orden, så længe samlingen er synlig, men kun tilgængelig med værktøj, så her tænker jeg igen der kan monteres først en udløbsroset, hvori jeg med samlemuffer forlænger ledningen, så der er tilstrækkelig ledning til at nå den nye spot (hvor ledningen vil blive trukket ind fra siden).

Jeg har set at andre på LDS oplyser om højde til loftet, så jeg har målt højden - 243 cm. Huset fra 20'erne, men jeg vil mene at standen er rimelig god. Badeværelset ser rimeligt nyt ud. Der kan komme en større renovering på tale senere, hvorfor jeg vil foretrække en simpel løsning indtil videre. :)

Tak for hjælpen  

Venlig hilsen

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.

Det kan være en installation der er gemt over et nedsænket loft. Så er det noget rigtig L... og ulovlig. 

Der er faktisk kun 1 løsning så nemlig at pille loftet ned og få det lavet ordentlig. Altså få samlingerne ført ned i dåse / lampeudtag. 

Så er det jo så også let at fjerne / flytte rundt som du har lyst til.

Men der er også den mulighed at de 3 ledninger går op til en samledåse på loftet (loftsrum). Men det betinger jo at du har adgang til loftrum.

I så fald skal du bare trække ledninger op der ikke skal bruges og af - / om - montere dem.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tak for dit svar. Her kommer en lidt (meget) sen opfølgning. Jeg endte med ikke at ændre noget foruden at skifte spots til mere energivenlige alternativer.

Jeg var en tur på loftet og kontrollerede at installationen var foretaget med samledåser, så var der simpelthen bare boret huller fra loftrummet og ned igennem badeværelsesloftet.

Tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis