Afvanding af 24m2 overdækket terrasse

Jeg er i gang med at bygge en overdækning af terrassen på 24m2, men er kommet i tvivl om hvor meget jeg skal gøre ud af afvandingen/ bortledning af regnvandet.

Jeg har lavet en nedsivningstest og jorden er i kategorien “fint sand”, altså næstbedste bortledningsevne.

Skal jeg bruge tid og ikke mindst penge på at købe og etablere f.eks. 2 plastmo faskiner i stenuld, samt sandfangsbrønd, for at det er lavet 100% efter bogen, eller kan det laves lidt mere simpelt?

Jeg synes jo ikke at 24m2 tag er ret meget, men under skybrud ryger der selvfølgelig en del vand derfra. 

Vil et rør direkte fra nedløbet og ud i f.eks. et aflangt hul fyldt med sten (som et faskine princip) kunne absorbere vandet derfra?

På forhånd tak for input.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Pas nu på! For med rendeløsningen skal du rigtig langt væk. Og vedligeholde. Faskine egen løsning, men jeg har selv 25 kvm og der kommer RIGTIGT meget vand! Det allerbedste var, hvis du grave en rende til rør hen til nærmeste nedløb.


 

Jeg har et skur på 20 m2, her har jeg gravet en kassefaskine ned, den står i ren ler, det har aldrig givet problemer, har været ude at kikke i sandfanget, lige efter et meget kraftigt regns skyld, alt vandet var da væk.

En faskine må du selv lave, tilkobling til off. kloak skal laves af et autoriseret kloak firma.

Som jeg husker skal faskinen være min. 5 meter fra huset, kan ikke huske afstand til skel.

En rende med sten er også ok, og den betragtes også som en faskine, så vandet må gerne løbe på overfladen, bare du kan holde det inde på din egen grund, også ved skybrud.


Vi prøver igen, i morgen --

Du kan jo begynde at regne.
Hvis der falder 10mm regn på dit tag, så løber der 240 liter vand ud af dit nedløb   

Den gennemsnitlige årlige nedbør i Danmark har i perioden 1981-2010 været på 746 mm (792 mm; 10 års gennemsnit 2006-2015). Gennemsnitlig regner det mest i Midtjylland og mindst i Kattegat regionen. Den mindste årsnedbør for landet som helhed var 466 mm i 1947, og den højeste var 905 mm i 1999.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mine 25 kvm var jeg dum nok til at lave med bagfald i tagrenden fra værkstedet bagved. Selv en 150’er tagrende kunne ikke tage de 75+25 kvm, så jeg måtte lave et nedløb med dobbelt faskine i modsatte ende som nedløb. Djævelsk arbejde, da vi har masser af blåler. Hellere for meget end for lidt. 5 meter fra beboelse og 2 meter fra skel.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis