Punktfundament isoleringsevne ift. randfundament

Er i den indledende fase for planlægning af nybyg for et mindre sommerhus på 45 m2. Der skal ikke være gulvvarme. Huset skal kunne bruges i vintersæsonen også. Hvor stor forskel er der på isoleringsevnen for et punktfundament med en god mængde isolering i remmen kontra et randfundament? Punktfundamentet er jo billigere at etablere, men er usikker på, hvor godt isoleret denne løsning kan laves?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Med de kvm er det et spørgsmål om støbt fundament er dyrere.

Under alle omstændigheder får du, alt andet lige, et mere stabilt grundlag. Du skal tænke, ikke blot rømning af jord og kubik af beton, men det ekstra arbejde der er ved punktfunda. Bunden i huset skal opbygges dyrere, risiko for fugt- og skadedyrsskader, og randisolering.

Det er ikke dyrt at få gravet ud. I skal alligevel have maskiner ind for at grave kloak, strøm og vand ned.


 

Under alle omstændigheder skal du jo overholde bygningsreglementets isoleringskrav, og de er blevet ret skrappe i sommerhuse.

Punktfundamenter med krybekælder er ikke en løsning der anbefales i dagens Danmark.

Du har jo den mulighed at du etablerer et randfundament, og etablerer en "tør" løsning med polystyren og gulvplader som jeg har anvendt flere gange.

uldal skrev den 21-04-2019 09:45:23

Med de kvm er det et spørgsmål om støbt fundament er dyrere.

Under alle omstændigheder får du, alt andet lige, et mere stabilt grundlag. Du skal tænke, ikke blot rømning af jord og kubik af beton, men det ekstra arbejde der er ved punktfunda. Bunden i huset skal opbygges dyrere, risiko for fugt- og skadedyrsskader, og randisolering.

Det er ikke dyrt at få gravet ud. I skal alligevel have maskiner ind for at grave kloak, strøm og vand ned.

 Tak uldal, hvad mener du mere specifikt med, at bundet i huset skal opbygges dyrere?


Orla Nautrup skrev den 22-04-2019 01:20:07

Under alle omstændigheder skal du jo overholde bygningsreglementets isoleringskrav, og de er blevet ret skrappe i sommerhuse.

Punktfundamenter med krybekælder er ikke en løsning der anbefales i dagens Danmark.

Du har jo den mulighed at du etablerer et randfundament, og etablerer en "tør" løsning med polystyren og gulvplader som jeg har anvendt flere gange.

 Tak Orla. Ja de nye regler er ret skrappe. Som jeg læser det, så er der et krav på 0.15 u-værdi for fundamenter. Og hvis man isolerer 265-300 mm ved et punktfundament, så skulle man vel kunne imødekomme det?

Det bliver dyrere at isolere efter reglerne med punktfunda, da der skal sikres mod både fugt og skadedyr, ligesom alle materialer skal kunne holde til “udendørs” brug. 

Randfunda, En klat beton med isolering over og afsluttet med trægulv og du kan læne dig tilbage mange år.


 

Det er ikke en U-værdi, men et linietab du opgiver.

Hvis du bygger med punktfundamenter ,er du jo nødt til at løfte din gulvkonstruktion op, og lave en krybekælder, hvor du skal sikre mod mus, rotter skimmelsvampe etc. nedefra, men det er nok ret nemt at overholde linietabene, hvis du ellers bygger det rigtigt.

Jeg gentager lige: Det er ikke måden man bygger på i dag!

Annonce

Sidst jeg gravede et randfundament havde jeg en bobkat, men det endte med at jeg gavede det i hånden da det blev mere præcist.

Bobkatten ville have flået så meget jord op at det ville koste en mindre formue at fylde op med beton igen.

45 m2 er jo ingen bondegård, og det gør man da bare med en skovl og en trillebør.

Helt ening med de andre om at man laver randfundament - husk lige at smide en gulvvarme slange ned i dækket til gulvvarme - det koster ikke meget at gøre og vil være super at have senere

Tak for svar! Nu nævner i skadedyr som en ulempe ved punktfundament, men jeg tænker, at det ikke kan være så svært at sikre sig imod med enten stålnet eller eternitplader. Jeg er mere interesseret i pris/isolering. Nu er det sådan, at der i forvejen står et lille hus på grunden og da vi skal bygge på samme sted, så kunne vi evt. genanvende det punktfundament, der er blevet brugt til det. Det ser ud til at være støbt solidt. Så ud fra en hurtig prisberegning, ville der være 15.000 kr at spare på beton - det er jo alligevel også en slat penge, når det drejer som et lille hus og et lille budget. Men nu bliver jeg alligevel en smule i tvivl, da I ikke lyder til at være særligt positivt indstillet overfor et punktfundament..

Hvis man HAR et hus med punktfunda, rådes man til at nedgrave eternitplader langs soklerne. Men man skal alligevel være lidt over stedet, da eternit ikke holder evigt, ligesom feks rotter er fænomenale gravere. Du giver dig selv løsningen, da det nu kommer frem, at du har et fundament at bygge på. Så herfra: din egen nye løsning eller ordentligt.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis