Fjernvarme: Funktion af nåleventil?

Hvad er funktionen af nåleventilen der sidder ved returventilen (returbegrænseren) i en fjernvarmeunit?

Hvor åben/lukket skal nåleventilen være?

Det ser ud som om nåleventilen er en slags bypass af returventilen: 

http://www.energiamba.dk/files/tips%20og%20tricks/fjernvarmeanlaeg_diagram_stor.pdf

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I princippet bør nåleventilen være lukket, men sidder returventilen et varmt sted kan ventilen ikke lukke op, selv om der er behov for gennemstrømning. 

Hvis ellers dit anlæg er rigtigt indreguleret, så er returventilen egentlig overflødig, og nåleventilen kan så bare stå helt åben.

Hvis du har dårlig afkøling på en radiator, eller i varmtvandsbeholderen, så har returventilen dog sin berettigelse. Der sker dog det at der også bliver lukket af for resten af dit anlæg, så igen rigtig indregulering er et must.


Søren O

Tak for svaret!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis