Støbe gulv ovenpå betonfliser

Hej alle,

Jeg har et lille hobbyværsted på ca 10m2 lige ved siden af min garage med en dør mellem. I garagen er der et fint betongulv som trænger til en omgang maling (eller hvad man nu skal give det). I hobbyværkstedet er der lagt udendørs betonfliser i 40x40. Jeg kunne nu godt tænke mig at begge gulve var ens, men hvad gør jeg med det flisegulv? 

Kan jeg bare overhælde det med flydespartel og male det? Kan jeg på nogen måde undgå at skulle pille fliserne op og starte helt nedefra med støbning af nyt gulv? Kan man evt støbe med beton ovenpå eksisterende? 

Rummet er frostfri da vægge og loft er isolerede.

På forhånd tak for gode indspark og ideer.

Henrik 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du vil med tiden få en masse revner over samlinger og afknækkede dele. Hvad med trægulv?


 

Så du mener kun der er den hårde vej? 

Der skal ikke være trægulv. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Problemet er, at du ikke er helt sikker på, hvad der er under de fliser. 5 cm sand på jord er usikkert. Men når du kan nøjes med 5 cm flise + afrettet beton, kan du vel også nøjes, hvis du tager fliserne op og graver 10 cm yderligere ud og støber med net.


 

Ja det kunne jeg godt - jeg gider bare ikke til at grave 90 cm ned... det er det ikke værd.

Skal man så bare støbe direkte på jorden? Og lave en eller anden form for slidlag øverst? 

Det er kun sokler, der skal i frostfri dybde. Du har jo en sokkel hele vejen rundt, så hvis du laver et “klaplag” på 15-20 cm med rionet, kan det holde til en del belastning, men læg lidt Leca eller dug i bunden, for opstigende fugt. Go arbejdslyst i varmen!


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Lyder til at være overskueligt. 

Mange tak for hjælpen. 

Et klaplag på 15-20 cm kan vel nærmest holde til en kampvogn. Jeg vil mene et lag beton på 8-10 cm er rigeligt. Husk rionettet.

Det rigtige er at støbe i beton uden for meget vand. Så lejer du en stavvibrator for at få betonen til at flyde sammen og undgå lufthuller. Det giver et stærkt og vandtæt gulv.


Søren O

Tak Søren O

Tykkelsen var for at imødekomme fremtidige ubetænksomme belastninger. Pludselig står der maskiner og andet der belaster med tryk og vibrationer. Go arbejdslyst.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også