Led lysdæmper trigge udtag som ikke skal dæmpes

Ikke noget jeg selv skal rode med men det har dog betydning for hvordan jeg skal skære riller. 

Jeg vil kunne dæmpe led spotsene i loftet på mit badeværelse med en fuga led dæmper. Det er ikke noget problem. 

Men samtidigt med loftlyset tænder lyset i mit spejl og ventilatoren og det skal ikke gennem dæmperen...

Hvordan løses dette?

Ikke noget jeg selv skal rode med men det har dog... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 19-04-2019 11:43:42

Jeg kan da nemt lave i min bil så lyset tænder på kontakten til blæseren og lyser samme styrke uanset hvilket trin jeg stiller blæsren (strømstyrkwn) på??

Synes du, at det er særlig praktisk, at lyset i badeværelset tænder sammen med lyset i køkkenet? Det er faktisk det jeg sammenligner med i mit svar. Jeg er godt klar over at dit eksempel kan lade sig gøre, men synes du, at det er særlig praktisk. Læs hvad jeg skriver og ikke hvad du tror jeg skriver.

Det, du vil lave, er ikke særlig praktisk og et resultat af en dårlig planlægning. For øvrigt har du ikke svaret på, om afbryderen skal sidde i gangen eller i badeværelset. Jeg vil i øvrigt påtage mig at hugge en dåse ind i væggen, uden at det kan ses.

 Jeg vil gerne have at al lyset på badeværelset tænder på samme afbryder. Dog skal loftlyset kunne dæmpes.

Det sidste badeværelse jeg lavede, lavede jeg netop med 2 afbrydere og det irriterede mig grænseløst at skulle trykke på 2 kontakter for at tænde lyset helt. 

Ventilatoren kører allerede fugtstyret men jeg vil gerne have at den tænder med lyset også så at den kører når man er ude og tømme ryggen. 

Jeg synes overhovedet ikke at det er dårligt planlagt... Det er lige nøjagtigt sådan jeg vil have det.

Og man må kunne få et kiprelæ af en art som kan trigges af en led lysdæmper.

Kan man (og må man) noget i kombi med en 2-polet afbryder måske?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvordan havde du tænkt dig at bruge en topolet afbryder?


fase

Det ved jeg ikke. Men det kunne være I kunne komme i tanke om en ide.

Hvad så med en alm afbryder med fjeder som styrer en LED-driver med indbygget dæmper (af sådan en slags der skal have en impuls) og et kiprelæ der sender strøm til spejllyset.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Det sidste vil ikke virke, da man jo trykker på afbryderen for at dæmpe op/ned. Så hvis lyset allerede er tændt og man vil skrue lidt op, så kommer man jo til også at give en impuls til kiprelæet, som så slukker.

Går ud fra du vil kunne betjene lysdæmperen løbende, og det ikke kun er en gang du vil indsitlle den, for at få den rette mængde lys?

Man burde kunne lade lysdæmperen trække et relæ, som du er inde på, men ved ikke om en ledlysdæmper vil være glad for den induktive belastning et relæ er.

Hvorfor egentlig have lysdæmper i badeværelset? jeg har en PIR, det er jeg glad for. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Naturligvis kan det laves med 1 afbryder. Det bliver bare pissedyr og ualmindelig klodset.
Du laver en lille tavle i badeværelse, med en plc i ( programerbar styring) Så har du en afbryder med fjeder tryk udenfor. Der programmeres så på en måde at et kort tryk giver lys i spejl m.m. 2 korte dæmper o.s.v.         

Så kommer det seriøse. Du kan placere dæmper i en dåse på badeværelse.

Så kan der komme en kroneafbryder ( ikke 2 polet  )  i din enlige "hellige " afbryder dåse i gangen. Den ene tangent ( med fjeder ) fjernstyrer dæmper og den anden tangent tænder spejl m.m. 

Man kan lave noget meget besværlig men på Engelsk er der et ordsprog der siger Keep it simple.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis