Overdækket terrasse/pergula

Hej L.D.S


Jeg skal til at lave en 100m2 træterrasse hvor jeg også skal have noget overdækket terrasse/pergola 

Jeg har en ide om hvordan den skal se ud men, men vil gerne have så få stolper som muligt for at give så meget "luft" på terrassen som muligt.

Nogle som ved hvor langt et spæn en 100x100  stolpe kan klare?

Vil helst have det så frit som på billede over, her er det dog kæmpe bjælker så ved ikke om 100x100 kan klare det samme?

Eller om det bliver for vakkelvogn?

Terressen bliver omkring 5x4m med noget gennemsigtigt plasttag 

Med udgangspunkt i billede, vil der kommer til at være endnu en stolpe i midten på bredden, i den ene ende, fordi der vil være en kort overdække ind til huset i halv bredde som vil sidde fast på huset 

 

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Stolperne vil godt kunne holde, men du skal have stolperne sat godt fast i jorden for din konstruktion ikke tilter. Jeg formoder du ikke vil have afstivning, da det giver mindre "luft".

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Christian 

Tak for svaret.

Jeg havde sådan set tænkt mig at sætte stolperne i stolpesko?

Det bliver jo dækket af terrassen.

Det er mere stolperne i denne retning jeg er bekymret for i forhold til 100x100 

Afstiver vil jeg også godt kunne tænke mig at undgå om muligt, men hvis det hele kan vride sig, må jeg jo sætte det på. Syntes dog det er pænere uden.

Hvis du monterer i stolpesko, uden afstivning, vil din konstruktion falde sammen.

En 5 meter lang vandret stolpe med plasttag vil kunne holde. Men du kan  nok forestille dig hvor meget en så lang en stolpe vil kunne bøje med sne på taget og hvor meget den vil kunne vibrere i stormen. Det er derfor de har brugt en så tyk en stolpe på fotoet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvad vil du gøre mht tagrender? De kommer nok til at ødelægge noget af den flotte konstruktion


Mvh. Christian M
 

Hej Christian 


Der kommer til at blive en hældning så det bliver ikke helt som på billede, så bliver den bare lagt bagerst og med nedløb bag en af bjælkerne.

Det er jeg ikke så bekymret for.


Annonce

Hvis du bruger limtræ, er der ingenproblemer.


 

Hej uldal 

Så du tror at en 90x90x5000mm limtræ ville kunne holde? Eller skal det være større som 115x115x5000mm?

Stolpesko eller ville i sætte det i jorden (støbes)

Prøv lige at. Checke willabgardens hjemmeside. De er gode til limtræ og her kan du se dimensionerne med snetryk osv. Mht forankring må du nedstøbe stolpesko med lange flige, som støtter stolperne.


 

En stolpe står lodret og hedder når man snakker statik og styrke en søjle.

Det du spørger om er en bjælke. At du så agter at bruge det samme tømmer som man normalt bruger til søjler er en anden ting. Som statiker får man tiks når man hører de udtryk.   

I øvrigt vil din 5 m lange BJÆLKE have en synlig nedbøjning, men vil formentlig holde. Spørgsmålet er bare om man kan leve med den nedbøjning. 

Og som der bliver nævnt, så vil stolpesko ikke være tilstrækkeligt for at holde stabiliteten. Det vil stå som et korthus og vælte lige så nemt, så længe du ikke har noget afstivning på. Det kan til gengæld udføres på mange måder. F.eks. fæstne til husmur, indsætte vægge, indsætte kryds, indsætte små skråafstivinger i hjørnet mellem søjle og bjælke eller nedstøbe søjler så de står indspændt.

Det kan laves og du skal bare leve med en nedbøjning der bliver på bjælken. Samlingerne i hjørnerne skal dog udføres på en speciel måde, du burde kunne læse dig til hvordan det udføres hvis du kigger i retning af Japan og Kina de har stolte traditioner for den type konstruktioner 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis