Overdækket terrasse/pergula

Hej L.D.S


Jeg skal til at lave en 100m2 træterrasse hvor jeg også skal have noget overdækket terrasse/pergola 

Jeg har en ide om hvordan den skal se ud men, men vil gerne have så få stolper som muligt for at give så meget "luft" på terrassen som muligt.

Nogle som ved hvor langt et spæn en 100x100  stolpe kan klare?

Vil helst have det så frit som på billede over, her er det dog kæmpe bjælker så ved ikke om 100x100 kan klare det samme?

Eller om det bliver for vakkelvogn?

Terressen bliver omkring 5x4m med noget gennemsigtigt plasttag 

Med udgangspunkt i billede, vil der kommer til at være endnu en stolpe i midten på bredden, i den ene ende, fordi der vil være en kort overdække ind til huset i halv bredde som vil sidde fast på huset 

 

Hej L.D.S Jeg skal til at lave en 100m2... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg regner med termoplader i hele baner feks 1,20x4,50 med samlelister ovenpå spærene. Jeg tror ikke jeg har set løsning med Fastlock.


 

Nu er jeg sku lidt forvirret   

Vil jeg ikke kunne ligge mine spær med 60cm mellemrum og sætte taget fast i det? Jeg behøver vel ikke have lægter på? Eller er det for at gøre det mere stabilt?

Ud fra der har billede som er inspiration Fra icopals egen hjemmeside så ligner det godt man kan?

Jeg vil selvfølgelig gerne lave det korrekt og vil ikke have det braser sammen med det samme derfor jeg forhører mig herinde   

Vedhæftede filer:

På billedet vender spærene på tværs af hældningen, så kan lægterne godt undværes. 

PS: Syntes din kone skal genoverveje det med klart tag, der er mere behageligt at sidde under opal tag pga lyset. Klart tag med lille hældning kommer meget hurtigt til at se beskidt ud, specielt samlingerne i faslock tager. Overvej opal termotag.... 😉


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

OK, så er den fatlamme jyde med! Der er fald på den lange led! Så se bort fra mit indspark og læg alle spær parallelt. Midtvejs nede ad de 5 meter luser du en aflastning på tværs, til at aflaste de lange spær. Find en leverandør af termoplader der har en ordentlig bredde, så minimerer du antal spær. Typisk 1-1,20 m med vandtæt samling via lister der bliver skruet ovenpå spærene. Kllare plader er NO GO - spørg min kone. Hun var kloge Åge engang. Det kostede mig et nyt tag. De syner hurtigt snavsede og uudholdelige at være under. Det er rigeligt med opal. Vi har prøvet det med gardiner under taget. Hele Danmarks samling af fluer og myg lagde sig til den sidste hvile deroppe. PS beregn længden efter, hvad SU kan få plader i, så slipper du for overlapninger.


 

Annonce

Hej Alle igen 

Med fare for at gentage mig selv tror i at jeg kan have alle stolper i 100x100 (4x4) både stolperne op og dem op tværs som er markeret, uden det hele bukker sammen på midten,  eller vil en 50x150 kunne holde meget bedre og mindske risiko for at det bøjer på midten? 

Vil helst have det uden nogle stiver og uden nogen midterstolpe som understøtning

Men vil selvfølgelig også gerne have at det skal holde 

PS min kone er gået med til ikke at have gennemsigtigt tag 😎

Brug endelig spærtræ 45x150 i toppen. Først syner de meget mindre, de bærer bedre og stolper har det med at vride sig og revne, specielt oppe i solen og varmen. Men mal dem FØR du monterer.


 

Hej igen

Jeg er ved at være færdig med terrassen og den pergula jeg har snakket om tidligere.
Jeg ved at det nok er et lidt fy spørgsmål men Termotag er virkelig dyrt   

Det er jo i de fleste tilfælde tiltænkt noget som skal holde tæt og kulde ude.

i mit tilfælde skal de bare skygge og selvfølgelig holde relativt tæt  
Ville jeg kunne købe det billige termotag i Jem&fix og forlænge det (tape og noget lim) af to pladder?

eller vil de ikke holde, samlingen ville selvfølgelig være over en lægte, eller er det bare at betale de 3.000kr mere og få det i den rigtige længede?

Kan ikke finde noget termotag til B:4.63 L:4.75 under 7.000kr

btw spærene (ikke sat op endnu da jeg ikke ved hvilket bredde de skal have mellem sig endnu) kommer selvfølgelig til at være i hældnings retningen som er ned mod venstre som det ses på billede

Bump! ingen der har nogen mening omkring det?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis