Skifte til modulerende pumpe i gasfyr?

Hej.


Jeg har 120m2 med gulvvarme i stueetagen og 85m2 med radiatorer ovenpå.

Min gas/vvs-mand fik mig i vinters overtalt til at fjerne blandekreds og pumpe ved gulvvarmen. Der blev ved samme lejlighed skruet op til 80% på pumpen i mit thi 5-25 gasfyr, og sat en tidsspærre for start på 4 minutter ( for at undgå den værste pendling).

Det har varmet fint, men vi kan nu høre fyret lidt for meget i stuen. Det lader til, at pumpens høje omdrejningstal danner resonans i fyrets kabinet - i hvert fald er det langt mere stille, når jeg tager kabinettet af. VVS-manden vil ikke så gerne skrue ned for pumpen, da han så mener, at den ikke kan pumpe vand rundt i gulvvarmen.

Hvad gør jeg?

1: Må fyret, som hænger i et skab, køre uden kabinet? Eller kan jeg fjerne resonansproblemet på anden vis?

2: Kan jeg få skiftet pumpen i fyret til en modulerende? Her kunne der måske både spares på strøm og støj? 

Mvh




0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis