Diffustionsåben forakringsgrunder?

Hejsa. Jeg er ved at indkøbe forakringsgrunder til vores kælder og skal lige høre om der er en måde jeg kan se hvorvidt forankringsgrunder er diff åben eller ej? Er det altid diff åben eller findes der også nogle der ikke er? Det er en akrylbaseret grunder jeg har købt. 

Jeg har forsøgt mig de div byggemarkeder at få noget rådgivning og de svar man får er noget vævende.. "Jeg mener at" "Det skulle jeg mene" osv osv.. Og det kan jeg bare ik rigtig bruge til noget :-)

Tak

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En akrylbaseret forankringsgrunder er ikke særlig diffusonsåben, det samme gplder akrylbaseret maling. 

Hvis du har fugt problemer i din kælder skal du enten male direkte på væggen med kalk maling eller bruge silikatbaseret maling. I silikatprodukterne kan man få forskellige grundere, men det afhænger af underlaget hvorvidt det er nødvendigt. 

Det gælder at alle lag skal være silikatbaserede hvis du bruger det, du kan ikke tage en silikatgrunder og kombinerer den med en akrylbaseret maling heller ikke hvis producenten mener den akrylbaserede maling er en smule diffusionsåben 


Ask

Hejsa. Vil anbefale dig at  gå ned i en rigtig malerforretning. 

Men ellers vil jeg anbefale følgende produkter til dine kældervægge.

Murtex siloxane eller Murtex Acrylic. Der kan du bare grunde med en microdispers inden. Det er rigtigt som askholme siger at kalk og silikat er det bedste du kan bruge på kældervægge. Men hvis dine vægge er så fugtige at en silikonemaling eller en olieemulsionsmaling ikke er diffusionsåben nok så skal årsagen bag fugten findes og stoppes inden du overhovedet malerbehandler den.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

hold dig fra ALT hvad der er organisk, med mindre du syntes sorte plamager er dekorative


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Hejsa. Tak for svar. Sagen er den at jeg har 4 rum i kælderen hvor af de to første blev lavet for ca 2,5 år siden. Der er ingen problemer overhoved. Der blev de skrallet helt ned for gammel puds (det sad mange steder så løst man kunne ta det af med fingerne) og maling og så er de bliver filset op med weber 280, grundet med blå vand og malet med diffusionsåben maling. De står totalt fejlfri endnu. 

Så tilbage til mig spørgsmål er at jeg netop er løbet tør for den forankringsgrunder der stod på at den var diffusion åben. Og butikken sælger den ik mere. Så derfor er det jeg vil høre om en forankringsgrunder/blå vand er diffusionåben eller ej. Jeg har tænkt mig at forsætte med at gøre som resten af kælderen mht maling og weber 280 :-) 

Tror problemet med væggene dernede har været en blanding af plastic maling og noget puds der ikke har bundet korrekt på de kalkede vægge/overflader.

PeterR skrev den 20-04-2019 12:55:07

hold dig fra ALT hvad der er organisk, med mindre du syntes sorte plamager er dekorative

 Hej PeterR

Hvad tænker du på her? Organisk?

Annonce

Forankringsgrunder/microdispers er diffusionsåbent:-)


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Organisk, måske det forkerte udtryk at bruge om maling, men jeg har oplevet at det akryl maling der var brugt på mine kældervægge blev fyldt med mug og svampevækst efter et par år, så et eller andet er der i det skidt der kan give grobund. Murmaling som eks. cempexo har ikke denne egenskab. Andre her inde har postet billeder med samme resultat.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Den ærlige forklaring her er vist at der er forskellige holdninger til materialer i en kælder og at det også kommer meget an på den specifikke kælder. 

Det at materialet er diffusionsåbne er ikke en ja/nej ting men mere et spørgsmål om hvor meget diffusionsåbent det er fx på en 0-100 skala. Det irriterende her er at producenterne kalder ting diffusionsåbne så længe de ligger over nul. 

Reelt er plastik/akryl baserede produkter ret lavt på skalaen dvs de kan klare en lille smule frugt men ikke særlig meget.

Kalk og silikatbaserede produkter er langt mere diffusionsåbne og kan derfor klare mere fugt. Tilgengæld er overflade så ikke som med plastikmaling hvor man laver en skal udenpå væggen. Det er mere som at farve den eksisterende overflade. 


Hvad du gør kommer derfor an på hvilken kælder du har. Er det et hus fra 1950 eller tidligere hvor der ikke er lavet omfangsdræn ville jeg som Peter fraråde alt organisk. Det inkludere forankringsgrunder og al anden akrylbaseret maling. Ligeledes vil jeg også fraråde cementbaserede mørteler med meget lav kornstørrelse. Simpelthen fordi den slags bukker for hurtigt under for fugten. 

Det kommer selvfølgelig også an på hvad du vil bruge kælderen til. Hvis den skal være lækker til kontor, bad mv er du nød til at få fjernet fugten også kan du bruge plastik maling når det er gjort.

Men hvis du "bare" skal opbevare ting der kan tåle lidt fugt så skru lidt op for varmen og brug kalk/silikatmaling 


Ask

Fedt gutter. Nu kom vi ind på nogle super brugbare svar. Jeg ved godt verdenen ikke er sort eller hvid. Kælderen er bare til opbevaring og vaskerum. Og vi får sat en varmepumpe op dernede her til efteråret også. Den burde også kunne hjælpe på fugten. :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også