Gå på efterløn, eller ej.

Hvad er jeres erfaring med at gå på efterløn ?

Havde 90 timers ferie, som skulle afholdes inde 1´maj, ganske rart ikke at skulle på arbejde.

Fylder 64 her til efteråret, og har så arbejdet 2 år hvor jeg har kunnet gå på efterløn.

Har det fint nok med at arbejde, men tror ikke jeg vil savne det, og min leder spørger hvert år til Mussamtalen "nu går du vel ikke på efterløn" så ikke fordi jeg ikke føler mig værdsat på arbejde, har også super dejlige kollegaer.

Har siden nytår arbejdet 4 dages uge, for at få en pukkel på 250 timers overarbejde væk. (ønsker ikke at få dem udbetalt, som firmaet ellers gerne vil)

Så delefteløn kunne jo også være vejen frem.

Ser frem til hvad jeres erfaringer er..

Især efter et par år på efterløn...


Vi prøver igen, i morgen --
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det var mig, gik jeg på efterløn/pension første mulige dag.

Jeg holder virkelig af mine jobs som hhv. arbejder i fiskeindustrien og som Taxi chauffør. Men jeg kunne rigeligt få min tid til at gå med mine hobbyer og bare nyde livets efterår.

jeg er så 56 år pt. så, med mindre Danske Spil er virkelig flink må jeg fortsætte i hamsterhjulet mange år endnu.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Tjo.. jeg valgte at få udbetalt min opsparede efterløn for nogle år siden.. man skal jo være arbejdsdygtig m.m. når man rammer alderen, for at få efterløn - og med mine omkring 50år..og  en ødelagt ryg m.m. pga. for tunge løft osv. så faldt valget på at få pengene, og bruge dem til at få et bedre liv nu for familien.. (fremfor at give dem til staten, der blot formøbler dem..) Så må jeg se, hvordan det kommer til at gå, hvis jeg når den alder..

Ps. jeg har altid været i fuldt arbejde +, og er det stadig.. det er blot sværere at holde det ud.. og jeg tror ikke, det holder til pensionsalderen..

Jeg kan se plusser og minusser i at gå på efterløn - nogle formår at holde sig i gang.. men desværre har vi også et par bekendte, der gik i hundene, fordi de manglede bekræftelse i at nogen havde brug for dem.. de formåede ikke at finde noget, der kunne inspirere../ ingen hobbies m.m.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg valgte efterløn da jeg blev 60år, har aldrig fortrudt det et sekund, (kun den sidste dag i måneden :-) ), "lønudbetalingen" er jo ikke helt det samme!

Jeg ville aldrig have valgt at få udbetalt min efterløn - der følger for mange goder med, bla. seniorjob.

Kender en del som har været på efterløn, ingen af dem har nogensinde fortrudt det.

Mvh - JHB

Ps: Min kone er lige startet på efterløn for ½år siden, hun nyder det også! :-)

Jeg havde nok også valgt det, hvis der havde været en overskuelig årrække til.. men som det er nu, er jeg sikker på, at det ikke vil være realistisk med det - eller seniorjob :-(

Jeg håber blot, at økonomien rækker til jeg ikke kan mere - og der så er sparet nok op..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for de gode indput, godt at have med i bagagen, når beslutningen skal tages, jeg bliver ved til jeg fylder 64 her til efteråret, det giver knap et par tusinde mere om måneden.

Har også tænkt på muligheden for delefteløn, med en 3-4 dagsuge...

Min dejlige kone mangler 4 år inden hun kan gå på efterløn, det skal jo også lige tænkes ind.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Undskyld, men jeg ville ikke være så fikseret på de penge du får ekstra pr. måned, men derimod på hvad du kan få for dem i stedet:

  • frihed til at gøre hvad du vil
  • tid til at nyde dit liv 
  • aflaste din kone indtil hun kan gå på efterløn 
  • etc..

Desværre kender jeg et rigtig sørgelig eksempel fra en tidligere kollega på, hvordan det kan gå ved at udsætte efterlønnen for længe, hvor konen dør kort tid efter manden er gået på efterløn, plus at manden indenfor det første halve år, selv får et slagtilfælde og bliver delvis lammet.

Mvh - JHB

Ps: Jo længere du venter med at gå på efterløn, des mere forringer du værdien af din personlige efterlønnen.


Hej je-ns.

Jeg blev arbejdsløs ( finanskrisen) 2 år før jeg kunne gå på efterløn, så da jeg havde kæmpet med jobcenter og andre aktører i 2 år var det en velsignelse at kunne gå på efterløn. Det er så 7 år siden så nu er jeg på folkepension. Men det har aldrig været et problem for mig at fo tiden til at gå. "Kan bruge meget tid på lidt"  Er i motionscenter 3x i ugen fik drivhus sidste år er glad for at lave mad så da fruen er en del yngre og stadig arbejder så er det mig der laver mad og bager brød og passer huset. Jeg synes ikke man behøver at kede sig.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg har en kollega som er gået på delvis efterløn eller hvad det nu hedder. Han arbejder 2 dage om ugen. Han trives virkelig godt med det og  det samme gør vi andre, da vi forsat kan nyde godt af hans utrolige viden, som han har opbygget gennem 35 år på samme arbejdsplads :-) Jeg tænker det kan blive en meget brat afslutning på et ellers godt arbejdsliv som du beskriver det.   


Mvh Leif
Jagtbukser.dk alt om jagtbeklædning 

Ja delefterløn er nok også det som tiltaler mig mest..


Vi kender jo heldigvis ikke udløbsdatoen, så min kone og jeg planlægger tingene, som skulle vi leve mange år endnu.  


Men dejligt med de mange indput..


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg gik på efterløn som 60 årig og fik 9% mindre pr måned, men har ikke fortrudt een dag. Er idag 70 år og der breder sig en verden af muligheder ud foran een. Jeg fik arbejdet stressen ud af kroppen på et par år. Det nyder både min kone og jeg idag.


 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis