Fjernvarme - pludselig ingen varme i radiatorene

Hej 

Håber der er en klog herinde der ved hvorfor jeg pludselig ikke kan få varme i radiatorerne. Det varme vand virker fint og har ikke pillet ved noget siden det virkede :-)

Jeg har fjernvarme med Danfoss ECL Comfort 110, applikation 130, Wavin fjernvarmeunit med vejrkompensering. Den har Danfoss motor ventil AMW 150 til fremløbstemperaturen og pumpe fra Grundfoss A2L 15-60. Anlægget er fra 2017 som sat i et hus vi næsten lige har købt.

Jeg har luftet radiatorene, har 1.5 bar tryk - nogen gode råd? tænker noget er defekt men ved ikke hvad :-)

Har ikke set det PLUS lignede tegn før. Tænker det er den der bøvler for mig. Manual forklaringen hedder: Den ønskede fremløbstemperatur er påvirket af f. eks rum eller returtemperatur

Men har ingen ide og det har noget af sige :-)

Mvh Caspar



Hej  Håber der er en klog herinde der ved hvorfor... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Dine Danfoss CC Link på radiatorerne er ikke just det, der hjælper da du kan styre fremløbstemperaturen. Du burde regulere varmen sendt til radiatorerne FØR du begynder at sætte alt for meget automatik på radiatorerne. Der er fare for at dine Link radiatortermostater lader hele systemet svinge at h... til. ECL kører med at for høj fremløbstemperatur mod lukkede termostater, det går ud over afkølingen. 

Er din ECL udført med udetemperaturkompensering og / eller referencerumkompensation? 

Find et termometer og se efter om både din udetermometer / referencerummtemperatur vises korrekt.

Hænger motorventilen? Lidt motion kan aldrig skade.  

Hvad er Kp værdien i regulatoren? Hvad er I andelen?
I de her dage med kolde natter og dage over "lukketemperatur" er det vigigt at have styr på varigheden af sin løbende gennemsnit af udetemperaturen. Det som Danfoss kalder "akkumuleret udetemperatur". Er tiden for lang -så tror ECL at der nok varme akkumuleret i huset.

Prøv at poste det komplette parametersæt. Så kan vi sige mere.




RasBo: ja syntes det er spøjs, men har heller ikke den store erfaring med det. Der kan komme varme i røret ca 2-3 meter efter cirkulationspumpen - syntes jeg har prøvet at sætte alle temp op - skruet helt op for radiatoren i det sidste desperate forsøg :-) nu er det selvfølgeligt så varmt efterhånden ude, men ville jo være rart man kunne have følelsen man faktisk selv styrer det :-) 

Mjølner: Tak for svar - det har kørt fint hele vinteren og om det er effektivt eller ej med Danfoss Link, har jeg faktisk ingen ide om (syntes til gengæld natsænkning fungere rigtigt godt, og med forskelling temp på radiatorer i kælder og stueplan. Min fremløbs temp kan jeg se er 45 grader nu og har igen andelse om det er anderledes om/i vinters. Har jo nok pillet lidt for meget nu, da jeg ikke har kunne få det til virke, men burde mene det står nogenlunde samme sted igen.

Min ECL er med udetemperaturkompensering - her er min viden også minimal - for ved ikke, hvordan systemet skal reagere, hvis der f.eks er 8 grade ude - hvordan ved mit system så, hvor varm jeg har inde? og hvornår den skal varme? der er ikke måler inde, den er sat fiktiv til 22 grader nu måleren og har aktuel S2 --) som jeg kan se betyder inden måler ikke er sat til.

Jeg har motioneret den automatiske ventil - har først at åbne den helt og bare lade den stå - troede det måtte gi noget varme, for kan hører vandet suser igennem. Men nej dog stiger fremløbstemperaturen. 

Jeg er ikke lige ved måleren nu - men kan godt lige poste ECL opsætningen - tænker det gir god mening, for jeg har ikke styr på de sidst ting du nævner - har dog prøvet at hæve lukke temperaturen uden held.




Her er min opsætning :-)

Start med at åbne alle de termostater som sidder lokalt på radiatorerne. De gør det svært at spore ændringer du foretager på styringen. 

Så leg med styringen med åbne termostater og se hvad der sker. 


Elektronikteknikeren
Annonce

forsat her


Tak for svaret Gregeren. Udfordingen er der ikke kommer noget derud :-) har haft termostaterne helt af og derefter prøvet at sætte dem op til max varme tror der var 30 grader - heller ingenting

Du har en returbegrænsning der begynder på 21 C !

Mon dine varmegivere er effektiv nok til det?

Ja den har stået sådan, men kan da godt se manualen siger fabriks indstillinger 50 C :-) 

Er der en alm anbefaling? eller er de 50C fint

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis