Tilkobling af robotplæneklipper

Hvis jeg har et kabel med dette hunstik (koblet til jord)


Den bliver sat sammen med dette hanstik som er på robotplæneklipperens lader.


Jeg tager en elkappe rundt om disse stikpropper da de ligger udenfor. Men hvad med hullet i hunstikket der er blottet da stikproppen fra plæneklipperen ikke er jordet ?

Giver det fare for noget?

Giver jordforbindelsen fra kablet så overhovedet nogen tryghed? Eller kunne det lige så godt have været uden jord?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Plæneklipperens lader har ikke brug for jord. Men den kappe du snakker om er nødvendig hvis samlingen skal være udenfor.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nej det giver ikke fare for nogen. Dit hanstik fra laderen er uden jord fordi, den ikke kræver jordforbindelse. Så sæt bare de to ting sammen. Luk stikkene inde i en elkappe, som du hæver et par cm. over jorden, så der ikke kan komme vand ind. 

Der er ikke jord i kablet fra laderen fordi den er dobbeltisoleret, og den formentlig er forsynet med en kappe af plast.


fase

Laderen er er dobbeltisoleret, så derfor ingen jord..

Når det er udendørs ville jeg bruge en safebox for at beskytte samlingen mod vand.

https://www.avxperten.dk/udendoers-stikdaase/safe-el-box-udendoers-elworks.asp?gclid=EAIaIQobChMI9_btn-jW4QIVEIGyCh0lpgdXEAQYBSABEgLwvfD_BwE



Vi prøver igen, i morgen --

Det er fordi at jord er en skærmleder. Den beskytter dig mod evt. overgang i laderen. Men da laderen i sig selv ikke er strømledende, er dette ikke nødvendigt. Det er formentligt en stor gang plastik.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Så er det fuldstændig ligemeget om der er jord i kablet som er tilsluttet?

JA, DET ER RIGTIGT.


fase

Men den elkappe kan godt give dig problemer, hvis det er en permanent løsning. De er IKKE 100% tætte. Den bedst løsning er et nedgravet kabel med en lille stander med en udvendig stikkontakt.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis