Isolering i mellemgulv, under skunk - dampspærre?

I forbindelse med mit "nyt gulv projekt", har jeg erfaret, at der ikke er nogen form for isolering under gulvet mod etagen nedenunder. Det er nok ikke så slemt, da begge er "varme" rum og der ikke er lydt.


MEN der er heller ikke isolering under skunken mod ydervæg. Den kulde vil jeg gerne isolere imod. Nu når gulvet er væk, føles det som om det "blæser" op der nedefra. 


Min tanke at tilpasse bats og skubbe ud i hulrummet (100 cm dybt, 20 cm højt, 90 cm bredt). Og lave tilpasning rundt om de bærende bjælker. Men hvad med dampspærre?? Jeg kan på ingen måde se, hvordan det skulle monteres.


Er dampsærre nødvendigt? Og/eller hvordan kan jeg slippe for det?

(link til mit tidligere opslag: https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/223805 )

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal ikke lave dampspærre. Men mon det varmen ide at leje en indblæser til papiruld. Det kommer ind i de mindste kroge.


 

Jeg har lavet det samme projekt som dig og jeg har sat dampspærrer op langs gulvet i skunken og op ad vægge i skunken, men det var ret besværligt og det er ikke 100% tæt. Jeg er stadig i tvivl om det var en god ide men jeg trøster mig med at det er et gammelt hus som selv efter alle de forbedringer jeg har lavet er utæt og derfor ret godt ventileret.

Det er kun lige over den tykkelse hvor man anbefaler dampspærre. Man siger at op til 150 mm isolering kan man godt have uden dampspærre. Så jeg ville ikke tøve med at fylde 200 mm ind i dette lille område uden dampspærre.

Jeg læste lige i går en artikel i ingeniøren, omkring dampspærre ved papiruld og sten/mineraluld. Man havde lavet mange forsøg med forskellige huse og en masse sensorer i konstruktionen.

 Hvis der er ikke er luftstrømning op i isolering  ( gammel pudset loft eller gips plader der er fuget ) 

OG der var det lovbefalede udluftning over isolering. Så havde dampspærre ikke nogen betydning selv ved 400 mm isolering.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Elmand-> Så altså hvis man har et "tæt" loft såsom store gipsplader eller pudset loft (dvs ikke troldtekt, trælofter eller akustikplader) så behøves ingen dampspærre hvis der er tilstrækkelig udluftning over isoleringen. Så kan den fugt som formår at snige sig igennem det forholdsvise tætte loft kan vandre 400 mm igennem isolering?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for inputs. Jeg undlader dampspærre. Da der ca 1 m ud til ydervæg, og siderne er ujævne, tror jeg heller ikke jeg kan udstoppe det fuldstændigt. Så der vil komme noget udluftning henover. Dog vil jeg gerne lukke hullet ud under skunken så godt som muligt, så der er ikke trænger alt for kulde ind under gulvet. Min plan er at bruge stenuldsbats, og lave en kiletilskæring for at få det helt op i højden. Derefter PU-skum i hulrum ind mod bjælken.

Men der er en del revner/åbning ud mod en ydervæg, hvor der er revner omkring rester af brædderne, og enkelte brædder faldt ud da jeg savede af. Der er kun ca 5 cm ind til ydervæggen, så yderst mangelfuld isolering. 

Min plan er at stoppe stenuld ind i de store huller, evt PU-skum inderst. Dog ved jeg ikke hvordan der bedst lukkes af henover bræddeenderne. Det vil være et kæmpe fugearbejde. Er det muligt at få en form bred og blød tape der kan lukke af? 

Indsætter et par billeder: 

Det er hvad der fremgår af artiklen. Det var mest de gamle pudsede lofter der var fokus på. Her er link

I forbindelse med efterisolering oppefra hvor kan undgå den meget dyre dampspærre. Man skal have firma til at fjerne isolering, lægge dampspærre ned imellem spær, tape /lime fast til spær, tætne omkring andre rør m.m. og udlægge isolering igen. Altså ingen forskel på rockwool, isover og så papirisolering. 

Ved isolering nedefra eller i forbindelse med nye lofter så koster dampspærre jo stort set ingen ting.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis