Opvaskemaskine, kan i hjælpe?

Hej, har lige fået skiftet opvaskemaskine, kan sagtens klare vand tilslutning, men blev lidt overrasket over el tilslutning som nok også er ulovlig;, foretaget af tidligere ejer?

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor der er anvendt to strøm indtag?- og hvorfor der yderligere er anvendt en ekstra jord? - separat gul/grøn sad i stikket med de andre gul/grønne.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser ud til, at tilslutningen er sløjfet videre til en anden brugsgenstand, hvilket ikke er usædvanligt. Det ser ud som om de to kabler, som ikke er ført ind i den løsrevne rørdåse, hører til den faste installation. Den løse jordledning, tror jeg, du kan koble fra. Du får så en tud i dåsen, hvor du kan føre tilslutningen til din ny maskine ind. Jeg håber ikke, at de viste kabler, har ligget uden for den viste dåse, men at du har samlet dem udenfor dåsen. Hvis det ikke er tilfældet, kan du gøre installationen mere sikker ved at føre viste kabler ind i dåsen og forbinde dem på samme måde igen. Din tilslutning til opvaskemaskinen skal så foretages til en fase, nul og jord. Når du skriver, at du skifter opvaskemaskine, går jeg ud fra, at du ved, hvilke ledninger den gamle maskine var tilsluttet. Den nye skal selvfølgelig tilsluttes på samme måde. Hvis tilslutningen til opvaskemaskinen er foretaget i de viste dobbelte samlemuffer uden at have været samlet i den viste dåse, er det under al kritik.

fase

Den " ekstra " jordkabel kan meget vel komme fra jordspyd. Så den ville jeg nu stadig tage med i installationen. 

Denne rørdåse er lidt simpel til så mange kabler og muffer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Der er tilsyneladende to "jordledninger" i rørdåsen, hvad den løse jordledning laver, har jeg ingen anelse om.

fase

Det kunne se sådan ud eller den bare går en tur igennem rørdåsen ? for at komme ud til " fuglereden"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Ja, der var en mulighed, det har jeg simpelt hen ikke tænkt på.  

fase
Annonce

Tak for alle jeres svar -  de var sat sammen i en plastic dåse men jeg får en elektriker til at lave det ordentligt.

Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvorfor to stik samlet til én? - den nye har et ganske alm 230 stik og når jeg kigger på den gamle virker det også som at den ikke brugte kraftstik

Det lyder som en rigtig god ide, at få en elektriker til at lave det. Det er ikke to stik, der er samlede, men to kabler. De skal selvfølgelig samles korrekt. Du bør få elektrikeren til at lave en stikkontakt beregnet til en schuko stikprop, som jeg regner med din opvaskemaskine er forsynet med. Så har du muligheden for selv at koble maskinen fra, hvis du skal reparere på den.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis