Tilslutning af vaskemaskine?

Hej her !

I er meget klogere end mig og derfor spørger jeg ja hvad i ville gøre i min situation:

Jeg har købt en vaskemaskine og også fået den. Det er sådan en "Campingmodel" hvor man skal hælde vand på manuelt.  Hvilket er fint nok, jeg skal kun vaske til mig selv og ikke til 2 børn og konen osv. 

Men den skal jo også have strøm. 

Problemet er så at det eneste strøm der er i mit badeværelse er udtaget til barbermaskine ved spejlet - som er i den modsatte side af rummet! Og der er kun 1 meter på maskinen. 

Jeg har bestilt en 5 meter forlængerledning, så det er ikke umuligt. 

Men hvad bruger man til at sætte den fast på væggen med ? Den skal jo gå op over døren så. Det er jo ikke bare alm vægge man bare smadrer en "ledningsclips i?"

Har også overvejet at stille den i køkkenet i stedet for, men så skal jeg jo flytte maskinen hver gang jeg vil fylde vand i eller tømme den igen, det tror jeg at jeg bliver træt af. 

Hvad ville i gøre? Jeg kunne evt stille den på badeværelset, og så kun have strømmen på når jeg faktisk vasker, det virker bare lidt "Molbo-agtigt" gg ;)?

PS jeg fik også ny fryser og den virker heldigvis helt efter hensigten ;)

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis stikket er en gammeldags shawer stikkontakt kan den under ingen omstændigheder trække noget som helst andet end end shawer. 

Du skal have opsat en rigtig stikkontakt med jordben hvis den skal stå i badeværelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej da ?

Jeg ved ikke hvor gammeldags det er, Egendommen er oprindeligt opført i 1973, men jeg har lige haft hele badeværelset pillet ned og sat nyt ind. Jeg ved dog ikke helt hvor meget de har pillet ved elinstallationerne, udover at omtalte stikkontakt i al fald er helt ny 

Tænker også at hvis vaskemaskinen "SKAL" have jord, mon ikke den så blev leveret med det stik med det 3. "ben" på så?

Jeg er på ingen måder ekspert i EL, men hvad kan det betyde hvis jeg tilslutter den "uden jord"?

Og hvis jeg skulle hvordan skulle det så kunne lade sig gøre ? Ja skifte stikket, men jeg kan jo ikke bare smække et jordspyd ned i jorden når jeg bor på 2. sal ? Bliver sgu en meget lang forlængerledning ned på jorden et sted gg?

Igen vil jeg lige pointere at der er tale om en "Campingmodel" af en vaskemaskine, og ikke en "klassisk" til 6 eller 8 kg tøj. Og den er leveret med 2-benet stik fra fabrikken? Den er til max 3,5 kg tøj.

Alternativt må jeg jo tilslutte den til mit komfur i køkkenet med en forlængerledning, og prøve at undgå at falde i den mens jeg vasker tøj ;) Der må da i al fald være "krudt" nok på strømmen der ?

Det er din egen sikkerhed der tænkes på, når der forlanges jordforbindelse. At vaskemaskinen bliver leveret med et 2-benet stik betyder ikke at der ikke er jord. Næsten alt eludstyr til privat brug, bliver i dag leveret med "Shuko" stik. Der sidder nogle små metalplader i siderne af stikket som jordforbindelsen er ført ud til. For at få det tilsluttet korrekt, skal du enten have en "Shuko" stikkontakt, eller en adapter der passer i dansk stikkontakt og til "Shuko" stikket.

Hvordan ser din nye stikkontakt ud? Er det en standard "Fuga" stikkontakt til 3 ben?

Bruger du forlængerledning skal det også være med jordleder. Her skal du også sikre at stikkene passer sammen.

Husk det er også for din egen sikkerhed at der skal tilsluttes jord.



Søren O

Din vaskemaskine er måske forsynet med et shukostik, hvor jordledningen er de to stykker metal, der er i siden på stikket. Da du selv skal hælde vand i vaskemaskinen er den formentlig ikke med et varmelegeme, men kun med en motor. Hvis det er sådan og der ikke er et skilt med teksten "Skal jordforbindes forskriftmæssigt", eller den er mærket med to firkanter inden i hinanden, kan du bruge maskinen uden jord. For at være sikker kan du lige se om der tre huller i stikkontakten, for så er der jord på stikkontakten, og det sikreste og nemmeste for dig at få monteret en stikprop med jord. Har du ikke lidt billeder af stikkontakten og stikproppen, så vi kan se hvad det drejer sig om.


fase

Med nyt stik i badeværelse er det IKKE et shaverstik. Så du kan sikkert godt tilslutte den der. 

Men med ovenfor nævnte ledning med jord.

Har sådan en "camping maskine" et navn eller model så det er muligt at søge helt præcis på den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ja, den har et navn, som er nævnt i en tidligere tråd om netop den vaskemaskine. Der er intet varmelegeme i, men kun en motor.


fase

Så er den formentlig også kun af plastik? ...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, det er den.


fase

Det ligner et schuko stik


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det ikke bare ligner, det er et schukostik. Men mærkepladen er ikke så synlig, at det er mulig at læse, hvad der står på den. 


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis