Trappe på skråning i haven

Vi har en skrænt hvor vi gerne vil have lavet en form for trappe, evt af beton eller af fliser. 

Tidligere ejer har blandet skænten med alt godt af byggematerialer. 


Skrænten er 2,2 m høj og dn hældning på 40 grader.

Nogen som har lidt input

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad betegner "byggematerialer"? 


Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 16-04-2019 08:20:26

Hvad betegner "byggematerialer"? 

 Jordlag blandet med lidt mursten 

Nu ved jeg ikke, hvorbred din skrænt er. Men et forslag er at gøre “trappen” til et møbel. Nedsæt egestolper og byg en breeed trappe med egetrin. De skal være så dybe, at der kan indrettes siddepladser og dekoreres med krukker, lys osv. Du må så acceptere, at der er en smule vedligehold, selv det er minimalt med den træsort.


 

Frank Chr. skrev den 16-04-2019 08:41:48

Det billigste og nemmest er nok at købe x-antal trappevanger (svejset sammen) og lave trin af noget solidt tømmer. https://www.frishop.dk/pi/NSH-trapp...XnEALw_wcB

 Ja men der skal jo så understøttes med punkt fundament.. Også skal jeg jo vildt langt ned med en højde i toppen på 2.2 meter

Jeg ved ikke hvad du mener med "vildt langt ned" men alle trapper af den størrelse skal på en eller anden måde understøttes med fiksering i en eller anden form - typisk med beton.   Undtagen måske en trappe af gl. jernbanesveller.

Du skal jo kun 0,9 m under jorden på det pågældende sted. Fat hulboret og støb punktfundamenter hvis du ønsker en trækonstruktion. Du kunne også bare grave et hul til disse, men det mener jeg ikke er nemmere. 

https://www.bauhaus.dk/ibf-stolpebaeringer-med-vinkeljern-12x14x64-cm.html?ds_rl=1245007&gclid=Cj0KCQjw-tXlBRDWARIsAGYQAmfJFd-sOIrlhmkHtcDzdTSTNBVUeEXGdmg9vqIfA6gTPZsiCl3CZwMaAidgEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Laver du en trappe af træ undgår du ikke at lave nogle punktfundamenter. Laver du en trappe af beton, kan du følge en af de vejledninger jeg tidligere har henvist til.

Så langt så godt med mit trappe projekt, bygget i spærtræ, jeg tænkte på behandling af træet er det bare at arbejde godt med træolie ind i træet og så behandle det 1 gang om året. 


Eller andre fif som man kan beskytte træet med. 

Vil gerne bevare det naturlige trælook

Spærtræ er ikke trykket. Dvs levetiden er nedsat betydeligt. At pøse olie på den nu, hvor den er bygget, er kun en ringe erstatning. Men tillykke med projektet!


 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis