Isoleret skur - dampspærre eller ej?

Hej.

Jeg skal igang med at bygge et isoleret skur. Jeg havde egentlig tænkt mig, at der skulle dampspærre i, men jeg har læst på Bolius, at man endelig ikke skal sætte dampspærre i, hvis ikke skuret opvarmes permanent. Jeg har dog en stærk formodning om, at mange skure er udstyret med en dampspærre...


Hvad mener I - og er der reel dokumentation for, at det ene eller andet ER det bedste..?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nu ikke så svært.
Luften vil kondensere på den side af dampspærren der er koldest...
Så hvis temperature stiger hurtigt udenfor (solen står op) efter en kold nat, så vil kondensen sætte sig på indersiden.
Det er det samme der sker på et blik/stål/plast tag.  
Og da kondensen i et uopvarmet rum så kan sætte sig på indersiden (ned mod eventuel isolering) så kan/vil der opstå råd eller svamp i lægter mm over tid.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mit umiddelbare bud vil være nej.
Et skur er jo et skur fordi det ikke er opvarmet, og derfor er der heller ikke nogen grund til at isolere.  
Et skur består normalt af en ramme med noget beklædning på, om det så er brædder eller plader.
Der findes selvfølgelig bygninger (nu kalder jeg det ikke længere for et skur) der er isolerede og har "rigtigt" tag, og ikke bare en plade med noget tagpap eller plastplader. Men så er det mere et "hus" end et skur.

Jeg har en garage, der er muret med fladt tagpaptag. Da jeg lagde nyt tag på overvejede jeg om der skulle dampspærre, men fravalgte det selvom garagen har ca 100 mm isolering i taget og hulmursisolering, og jeg gjorde det af den grund jeg skrev tidligere...
Nogle gange når det har været koldt om natten(som nu), så oplever jeg at når jeg så kommer ud om formiddagen, og går ind i garagen, så er der markant koldere derinde end udenfor fordi isoleringen holder på kulden.
Em termoflaske virker jo på samme måde... den holder kaffen varm, eller holder saftevandet koldt.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis