Hvordan finder man flexrør i væg

Hej

Forleden opdagede jeg på loftet (vi har haft huset et par måneder), at kablet til vores antennestik ved fjernsynet er trukket ned gennem et plastrør/flexrør i den væg, hvor det sidder på. Jeg så også , at der er et tomt rør på hver side, og jeg vil gerne have monteret et netværksstik ved siden af antennestikket for at trække netværk op på loftet uden at ødelægge dampspærren.

Er der nogen sikker måde at finde ud af hvor i væggen, dette plastrør befinder sig, når man står nede i stuen? Tænker, at føringen i væggen er nogenlunde lodret, men hvordan finder jeg ud af hvor, røret ender nede i stuen? Nogle steder sidder stikkontakter et stykke oppe på væggen - andre steder sidder de nede ved panelerne.

Og nej, inden nogle får tanker om fordækte spørgsmål til el-installationer, så er det ikke et spørgsmål om at få ekstra strømudtag. Det er helt reelt netværksstik.

Med venlig hilsen

Benny

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville være meget mærkeligt hvis de ikke ender i en dåse. Denne kan så have et blindlåg. Måske i samme dåse som antenneledning.

Der er naturligvis også den mulighed at det er tiltænkt evt. kabel til noget havebelysning. Så kan den ende under fliser på terrasse.

Ellers er det eneste du kan gøre er at tage en søgefjeder og stikke ned i røret. Når den ikke kan komme længere hugger du den frem og tilbage. En enden person står så nede og lytter, og eventuelt mærker på væggen hvor lyd og vibrationen er mest udtalt. Samtidig har du jo længden ved at mærke op på søgefjeder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Der sidder en dåse med antennestik ved bunden af væggen, og der er et eludtag på væggen også. Men der er kun et kabel, som går ned i rør fra loftet, og der er tre rør i alt.

Har skiftet dåsen med antennekablet, da jeg skulle have en anden slutdims i, og der kom kun et kabel ned - kunne ikke se afslutning fra noget andet rør. Desuden sidder de ikke lige op og ned ad hinanden på liftet - der er nogle centimeters afstand mellem dem.

Det kan  ske det bare ender oppe på loftet et sted i isoleringen, for at man senere vil kunne færdiggøre installationen. Det er ikke altid til at lave det perfekt når man renoverer et rum ad gangen. Men brug en søgefjeder som elmand nævner.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også