Elmotor på Long Long John. Kugleleje skift

Jeg har bygget denne ældre Long John om til elcykel. Man bytter blot forhjulet ud med et 20” el-forhjul. Købes evt på ebay til ca 1700 kr excl batteri. 250w gir’ rigelig fremdrift. Efter 4000 km med ca 130 kg ombord var kuglelejerne i motoren trætte. Nye blev isat ved at grave kuglerne ud med vold med lille skruetrækker, og åbne dækslet i den ene side (6 stjerneskruer). Kombinationen af rusfri stålskruer og aluminiums gevind gør det næsten umuligt at adskille. Jeg ødelagde tre stjerne skruer og måtte bore dem ud og bore helt igennem navet og montere med bolte og møtrikker i stedet .Resterne af kuglelejerne skæres fri med drimmel eller vinkelsliber og slåes dernæst ud med en mejsel. 

Motoren tages ud og renses for skidt og gammel fedt. Dernæst indkøbes lejerne. Lejet på billedet her er det inderste af et 6001RS leje og fåes hos thansen for 23 kr. Lejet i den anden side er 16003RS og fåes på ebay til ca samme pris. 

Før isætning af motor renses alt med trykluft og fedt gives på gearet( nylon tandhjulene)


Jeg har bygget denne ældre Long John om til... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten
Tak for en præcis gennemgang af projektet. Går snart også igang i nærmeste fremtid.
Hvad med montering af batteri? Er det også så lige til? Og hvilket batter kan/skal bruges?
Jeg bruger et 48v batteri til en controller der kan ta både 36 v og 48 v. Batteriet lægger vi bare i Longjohn kurven løst ...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis