Hej. Har et hus med gulvvarme, fordelt på ni kredse via Wavin manifolde. Varmekilden er jord-til-vand varmepumpe (Mecaterm Aquapaq 8). Cirkulationspumpen er en Grundfos Alpha2 25-40 180.
Huset er fra 2014 og bygget efter 2020 standard, med meget lavt varmeforbrug.
Der er hverken termostater eller flowmålere på nogle af gulvvarmekredsene. På fremløbsmanifolden sidder de små drøvle-indsatse, der kan justeres med unbrakonøgle. På returmanifolden sidder selve ventilerne, hvor stiften aktiveres ved at skrue den blå hætte mere eller mindre ned. Varmepumpen korrigerer på fremløbstemperaturen, baseret på udetemperaturføler. Få gange om året (mindst en gang om foråret og en gang om efteråret) justerer jeg desuden manuelt, ved at parallelforskyde varmepumpens temperaturrampe nogle få °C op eller ned.
Det fungerer sådan set udmærket, men nogle gange ønsker vi at ændre på varmefordelingen mellem rummene; f.eks. når vores arbejdværelser skal bruges som gæstesoveværelser, og temperaturen derfor sænkes i disse. Det er ret bøvlet, og jeg vil derfor gerne have en enklere måde at justere på.
Skal jeg montere flowmålere på hver kreds? I så fald skal de vel sidde på fremløbssiden, i stedet for drøvleindsatsene? Som jeg forstår det, indeholder flowmålerne også en drøvlefunktion. Er det korrekt? Kan flowmålerne købes separat og eftermonteres? Hvor? Hvad hedder de?
Skal jeg vide om manifoldene er 3/4" eller 1", for at få de rigtige flowmålere?
Er det nok at slukke cirkulationspumpen og lukke for ventilerne på enden af manifoldene, før drøvleindsatserne skrues ud og erstattes af flowmålerne?
Kan jeg montere en form for manuelle ventilhoveder på returmanifolden, så det bliver nemmere at se indstillingen på den enkelte kreds, fremfor at "tælle omgange" på den blå hætte?
Skal drøvling helst foretages på retursiden, eller er det ligegyldigt?
VVS'eren der lavede anlægget i sin tid sagde, at der ikke var monteret reguleringsventiler med rumtermostater, fordi det ikke vil virke ordentligt når huset er så velisoleret, og responstiden dermed meget lang i forhold til ændringer i udendørstemperatur og solindfald. Det lyder rimeligt i mine ører; det er i hvert fald rigtigt at der er meget lang responstid, før vi mærker temperaturskift indendøre. Hvad siger panelet?