Ude af vatter?

Hej herinde, jeg har fået lavet en vinterstue i forlængelse af vores hus. Den er bygget på med en bundrem lagt på punktfundamenter, limtræs søjler og linmtræ toprem rundt. Jeg har selv støbt, men håndværkere har lagt bundrem og bygget resten af vinterstuen.

Jeg har 2 vindueshuller og et dørhul på langs som er 400 cm. Jeg har sat vinduerne i, og kan se, at topremmen ikke er 100% i vatter. i hvert vinduehul er der ca. 3-4 mm. forskel på 130 cm. Det betyder at vinduerne ikke er flugter med hinanden. Det er håndværkere som har lavet konstruktionen, mens jeg selv skal sætte vinduer i.

Det giver total ca. 8-10 mm. fald over de 400 cm. toprem er. 

spørgsmål: er det ude af vatter og noget håndværkerne burde lave om eller er det inde for tolorence? 




Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er i hvert fald ikke inden for min tolerance hvis jeg lavede det, men husk nu at tænke over om det er dit forarbejde der har gjort at de ikke har kunne lave det bedre. Jeg siger ikke det er sådan, for det lyder til at bundremmen og resten af konstruktionen skulle kunne bygges op så det er iorden, men alligevel.

Prøv at tage rolig kontakt, inviter tømreren ud og se på det.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for svar. Det er ikke sikkert, mine punktfundamenter har været helt i vatter, men det burde være en let sag at rette op, da de lagde bundremmen. 

hvad vil man sige er en fair tolorence for vatter over 400 cm. - finder der standarder?



Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 

Dem kender jeg ikke, men jeg vil formode at tolerancen ligger i vaterpassets tolerance. Hvis du har brugt alm vaterpas og han et laser, vil der også være en forskel alene i det.

Er det muligt for dig at justere og rykke vinduer så der kommer til at flugte med hinanden?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, i toppen, men fordi de er ca. 130 brædde er der ca. 3-4 mm. niveau forskel. Hvis vinduerne skal være i samme høje skal de være ligeså skæve som konstruktionen. Det bliver heller ikke ret pænt.


Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 

... og du har prøvet at endevende vatterpasset? Det er en alm fejl ved mange af dem, at de ikke passer helt.


 

Jeg vil ikke kloge i om det er acceptabelt eller ikke. Den med fejl i vaterpas har jeg oplevet. Jeg skulle lægge slidlag med 2 m vaterpas. Jeg udlagde ledere ( cementmørtel striber) med blæren total i midten. Da det så skulle skrabes jævnt imellem disse ledere var det skævt. Jeg havde stillet vaterpas fra mig og havde fået den vendt om. Så vandret var et sted midt imellem. Den blev straks " fyret " som vaterpas og udelukkende brugt som retskinne.

Men ved byggeri som helhed siger jeg altid det behøver ikke at være lige og i vater, det skal bare se ud som om det er lige og i vater. 

Hvis jeg kommer med et rør ned ved en dørkarm, og holder røret 100 % i lod (efter min loddestok ) Og døren er lidt skæv. Så fremhæver jeg skævheden. Blev dørens skævhed fulgt så er der ingen der ser skævheden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har krydsmålt, for at udelukke vatterpadset, og det viser samme resultat som vatterpadset. Det er 0.25% ude af vatter. Det er øv. 


Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis