Råd ang. plankeværk og spørgsmål om længde af søm og 1 på 2 beklædning

Hej

Jeg skal i gang med at lave et plankeværk som skal være 180cm højt.

Alt laves i trykimprægneret NTR-A.

Jeg planlægger at lave det som fire 10x10 stolper der graves ned i 90 cm frostfri dybde. 

De første 30cm smider jeg sand/grus i, så der ikke samles vand omkring stolpens nedre ende.

Så fylder jeg op med tørbeton til ca. 15 cm under jordoverfladen.

Når stolperne er sat i jorden, stemmer jeg ud til to stk 10x50 (nok i praksis 95x45mm) reglar der skal fungere som løsholt. Den ene ca. 30 cm fra toppen. Den anden ca. 30 cm fra bunden.

Beklædningen bliver så 25mm trykimpræg. brædder som sømmes fast i løsholt 1 på 2 som vist nedenfor:



Nu kommer så problemet omkring valg af søm:

Jeg har lært, at søm i den slags skal have en forankringsdybde på mindst 2x tykkelsen af det bræt man sømmer fast og tykkelsen bør være 0,13-0,16 gange bræddetykkelsen.

Brædderne er jo 25mm tykke. Så ved det nederste bræt bør sømmene være 75mm langt og mellem 3,3 og 4mm tykke. (Firkantede, varmforzinkede søm).

Men kan ikke få 75mm søm, så vidt jeg kan se, men man kan få 80mm.

For de øverste brædder bør jeg måske regne med en bræddetykkelse på 50mm - eller hvad? De første 25mm er jo det yderste bræt og så kommer 25mm luft. Men betyder det, at jeg bare skal bruge 100mm søm, så forankringslængden bliver 50mm? 

Så min umiddelbare plan er at bruge disse søm:

NKT Søm vfz. 3,8 x 100 mm 

NKT søm varmforzinket 3,4 x 90 mm 


Men der er jo et åbenlyst problem her i at min løsholt kun er 50mm (måske endda kun 45mm) tyk.  Så er det jo svært at opnå en forankringslængde på 50mm. Desuden vil sømmene jo ende med at stikke ud på den anden side.

Spørgsmål:

1: Er den tommelfingerregel jeg har lært for meget på den "sikre side" og kan ovenstående godt gå an?

2: Hvad vil I gøre med sømmene der stikker ud på den anden side af løsholten? Vil det være OK at bare slibe det af som stikker ud med en pudseskive på vinkelsliberen?

3: Er det et problem ift. trykimprægneringen og holdbarheden af træet, at træet bliver brudt på den anden side?

4: Er det et problem ift. forzinkningen af sømmet, hvis jeg sliber spidserne af?


Øvrige Spørgsmål:

5: Hvad er jeres generelle mening om fremgangsmåden? Hvad kan forbedres - eller er uhensigtsmæssigt?

6: Hvor meget tørbeton skal jeg beregne pr. stolpe?

7: Stolpen i den ene ende af plankeværket kan ikke graves ned i jorden og skal derfor boltes fast i murværk med rawlplugs. Hvilke rawlplugs/skruer bør jeg benytte? Hvor mange og hvor lange bør de være? Jeg tænker umiddelbart at bruge 4 skruer og undersænke dem måske 3 cm  (så er der 7cm tilbage af stolpen) og så bruge 150mm franske skruer i ø8mm eller ø10mm. Så er der 80mm forankringslængde i murværket. Er det OK?


8: Mellem to af stolperne skal der hænge en låge på 110cm x 180cm. Hvilke hængsler bør jeg anvende til lågen? Stabelhængsler? Hvor store?





Hej Jeg skal i gang med at lave et plankeværk som... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 15-04-2019 21:27:45

Jo, konstruktion - læste ikke hele tråden...

 OK. Så giver det mening


Jeg ville skrue topbrættet fast nedefra og op. Så undgår du vandnedsivning fra toppen. Læg marvsiden af topbrætte opad, så undgår du sprækker når sol og vind udtørrer træet.

Jeg ville stadig vælge skruer, da trykket fyr ikke er stærkt nok til at knække skruerne uanset hvor meget det kaster sig. Du skal bare ikke vælge skruer lavet af billigt kinesisk natpotteblik.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rantzau skrev den 13-04-2019 21:31:13

Som skruer til trykket træ i fyr vil jeg vælge galvaniserede skruer som enten proppes eller overmales. Der skal ikke forbores, da imprægneringen efterlader træet blødt.


Er der samlet enighed om at der ikke skal forbores i trykkede beklædningsbrædder, hvis der benyttes skruer? (ø5mm - https://www.harald-nyborg.dk/p3656/rustfri-skrue-a4-4-8x75-150stk)

Som nævnt er trykket fyr blødt, så det er sjældent nødvendigt at forborer. Er træet meget tørt kan du for en sikkerheds skyld forborer nær endetræet, men om Frank rigtigt skrev, fås der skruer med skærende spids som er velegnet til trykket fyr.

Lav eventuelt en test før slaget indledes.

Det letter arbejdet betydeligt at anvende to skruemaskiner. Den ene til boret og den anden til skruearbejdet. 

Et godt råd: Sæt et stykke glat hæfteplaster på de fingrer der holder skruerne. Din tommelfinger vil blive godt slidt (og øm) efter et par hundrede skruer.

... og nej. Arbejdshandsker duer ikke. Efter kort tid fanges fibrene i handskerne af de ru skruer og så har du balladen. 

Lennart: Du har foreslået flere forskellige typer skruer. De er alle velegnet, så vælg de billigste. Eneste kommentar er, at de enten bør proppes (for nørder) eller overmales.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 28-04-2019 18:06:12

Lennart: Du har foreslået flere forskellige typer skruer. De er alle velegnet, så vælg de billigste. Eneste kommentar er, at de enten bør proppes (for nørder) eller overmales.

 Også hvis det er rustfri A4-skruer? Så behøver de vel ikke overmales?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Rustfrie skruer behøves ikke overmalet, men det bliver meget dominerende med de skinnende skruehoveder. Desuden skal de skrues i samme dybde for ikke at forstyrre helhedsindtrykket.

Med synlige skruehoveder vil jeg anbefale at skruernes placering markeres ret præcist så de står på linje. Unøjagtigheder ses særligt på baggrund af de lige linjer i plankeværket.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Arbejdshandsker(almindelige) = nej

Arbejdshandsker i skind (kørehandsker/svejsehandsker) = ja

jeg bruger næsten kun skindhandsker (medmindre det er et "lortejob" hvor handsken skal smides ud bagefter p.g.af smuds/kraftig slid)
Man kan få nogle dejlige rimelig billige skindhandsker, hvor hele hånden bliver aflastet.. Og jeg er et par gange stødt på korte svejsehandsker i en bulk til billig penge ;-) = top-nice

Ja, hæfteplaster er ok - men falder altså af mine fingre asap = 3 skruer..
Jeg vil hellere give 30-40 kr. for et par handsker, og så beskytte hele hånden.. er tommel så slidt bagefter, kan de jo bruges i haven.. ( p.s. - kun en tåbe frygter ikke haven ;-) )

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ville ikke have problemer med at anbefale skudsøm - især hvis det står i læ mellem 2 huse da det så ikke kommer til at få direkte vindpres.

Jeg lavede for 12-13 år siden et 15m vestvendt plankeværk mod et fri-areal (vandretgående 20mm hegnsbrædder udenpå 4x4 stolper cc 2m).

De blev skudt fast med 65mm varmforsinkede søm jeg havde i overskud fra et tagprojekt. Plankeværket står endnu, søm og brædder holder fint, dog overvejer jeg at male plankeværket for første gang.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skudsøm skal såmænd nok holde.

Men ... med et håndbygget plankeværk tilpasset husets stil ser jeg ingen grund til at efterligne den lokale byggepushers standardvare.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 29-04-2019 09:29:35


Man kan få nogle dejlige rimelig billige skindhandsker, hvor hele hånden bliver aflastet.. Og jeg er et par gange stødt på korte svejsehandsker i en bulk til billig penge ;-) = top-nice


 

Jeg er også vild med gode skindarbejdshandsker. I hvilke butikker har du været heldig at finde dette? Så vil jeg holde øjnene åbne fremover.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også