Vaskemaskine tager ikke vand ind.

Hej,

Har en vaskemaskine på lidt over 5 år. Den vil pludselig ikke tage vand ind. Når jeg starter et program, står den bare og brummer, og der sker intet. Har renset trevlesien, tjekket vandtilførslen er ok, og at vandtrykket er fint, og der er ingen vand i maskinen. Har en opvaskemaskine også, og den virker fint, så det kan ikke være vandtrykket. Er der nogle der har andre ideer til hvad der evt. kan være galt. Kan det være en sikring eller lign.? Ved ikke særlig meget om hvidevarer, så er lidt på bar bund. Det skal siges at maskinen ikke er nogen luksus model, så overvejer også, om det måske bare er bedre at købe en ny maskine.

På forhånd tak for svarene.

/Mikkel


Mvh.

Mikkel
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du dreje tromlen med hånden?
Du skriver sikring, mener du en sikring i gruppe tavlen, hvis ja - kan du da prøve at udskifte dem alle.
Er du handymand nok til at checke om kullene er ok, (ved 5år kunne kullene godt være opslidt)?
Hvis du ikke selv kan gøre noget eller har en i din omgangskreds der kan hjælpe dig, tror det billigste/bedste bliver at købe en ny vaskemaskine.

Kan da ikke sige om det er motorkul der slidt, men 5 år kunne godt tyde på det.
Har du slet ingen der kan hjælpe dig, fordi at få en reparatør ud koster dyrt, (1000-1500kr. plus materialer) og det er en billig vaskemaskine der er 5 år gammel ikke værd at ofre på den.
Her er et link som viser hvad motorkul er og hvordan de skiftes:
https://www.nettoparts.dk/shop/diy-vaskemaskine-video-motorkul-8910c1.html
Det er sikkert ikke motorkullene der er årsag til manglende vandindtag - de to ting har normalt ikke noget med hinanden at gøre. Du skriver at maskinen brummer. Så er der sikkert også lys i displayet, og så er sikringen i gruppetavlen med stor sansynlighed også i orden.
Prøv at afmontere toppladen på vaskemaskinen. Så kan du følge vandindtaget i maskinen til magnetventilen. Prøv så at sætte et program igang. Normalt summer magnetventilen lidt når ventilen skal lukke vand ind. Hvis ventilen summer, og der stadig ikke kommer vand ind, ville jeg adskille ventilen og rense den for urenheder. Husk at afbryde for strømmem.

Søren O



hvad hedder maskinen ? prøv lige og tippe maskinen 45 grader bagover .hvis der løber lidt vand i ud af den i bunden har der været vand i sikkerhedsbakken ,fejlen burde nulstille sig selv når vandet er væk-prøv maskinen og se om fejlen kommer igen ,hvis den gør det skal du have fundet ud af hvor den er utæt

Annonce

Har nu fået taget magnet ventilen af, renset den og monteret den igen. Har renset trevlesien, tromlen kan godt dreje rundt og jeg har prøvet at starte den hvor den kun skal vaske på koldt vand. Inter virker, så tænker ikke det er varmelegemet. Maskinen er en candy agua 1042 og koste 2.700 for 5 år siden. Tænker det måske bare er bedre at købe en ny.


Mvh.

Mikkel

Summer magnetventilen når den skulle lukke vand ind? Hvis den ikke gør, er det en defekt magnetspole eller manglende strøm til ventilen.


Søren O

Har lige taget toppladen af. Magnet ventilen brummer når jeg sætter maskinen i gang.


Mvh.

Mikkel

Så burde ventilen også lukke vand ind. Har du tjekket om der kommer vand ud af vandhanen? Af med slangen og en spand under.


Søren O

Arh, det har jeg ikke tjekket. Gør jeg lige.


Mvh.

Mikkel
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis