Skur uden støbt fundament - kan det blive frostfrit?

Hej alle, 

Vi skal bygge et skur på ca 15m2 - desværre skal skuret ligge ovenpå en stikledning og vi kan ikke få tilladelse til at støbe fundament ovenpå stikledningen. Vi kan kun få tilladelse til at lave punkt-fundament. 

Vi skal bruge skuret til opbevaring af tøj, legetøj, julepynt, haveredskaber, cykler, osv (nybyggede huse indeholder ikke meget opbevaring ...) og vil derfor gerne have det frostfrit og lidt til. Vi havde tænkt at isolere gulv (randfundament+), vægge og loft og have en varmekilde i skuret.

Hvordan får vi det bedst isolerede skur med punktfundament uden at hæve skuret over terræn? Vi vil helst ikke have et trin op til skuret. 

Vi er i tvivl om hvornår det er "nok isoleret" til vores formål og havde derfor oprindeligt planlagt den helt sikre løsning. Erfaringer med hvad der er tilstrækkeligt er også meget velkomne (: 

Vi er nye husejere og helt grønne på det der med at bygge.. Det kommer forhåbentlig med tiden (: 

/Louise

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis skuret blot skal være frostfrit, eller kun få grader varmt, vil jeg anbefale en god randisolering, gerne gravet 70-80 cm. ned i jorden, og ingen isolering i gulvet. Du skal selvfølgelig isolere  vægge og loft. Så vil jordvarmen holde dit skur frostfrit under normale forhold.


Søren O
Søren O skrev den 10-04-2019 22:20:37

Hvis skuret blot skal være frostfrit, eller kun få grader varmt, vil jeg anbefale en god randisolering, gerne gravet 70-80 cm. ned i jorden, og ingen isolering i gulvet. Du skal selvfølgelig isolere  vægge og loft. Så vil jordvarmen holde dit skur frostfrit under normale forhold.

 Vi ville egentlig gerne have det min 5-10 grader, men vi må desværre forholde os til hvad vi må lave ovenpå den dumme stikledning.

Så der skal bare være jord i "midten" og så fliser på toppen eller hvordan skal det bygges op? 

det er muligt at lave det som punkt fundament+noget som ligner et normalt

rundt om dette placeres 50x50 kørefliser på højkant som randfundament. på den varme side af fliserne beklædes med f.eks. 10 cm rookwool fundabatts eller sundolit - ligeledes på højkant

terrendæk kan laves af havefliser uden isolering under (eller med hvis det skal varmes op over 5 grader om vinteren.)

på den måde får i et fundament som næsten er som et støbt, uden at være det.

Hvis man ikke tilfører ekstern varme så vil frosten før eller senere trænge ind i skuret , den smule akkumuleret solvarme der er i jorden er hurtigt opbrugt , det ville kræve at hver m2 afgav ca 10-15 W i varme døgnet rundt vinteren igennem , og hvor skulle den varme komme fra , men hvorfor ikke lave et isoleret trægulv som er let at fjerne i tilfælde af problemer med stikledningen .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Karl Smart: Jordvarmen kommer da nedefra. Hvor skulle alle jord til vand varmepumpeanlæg ellers få energien fra?

Hvad er det for en stikledning du ikke må støbe over?


Søren O
Annonce

Behøver vel ikke støbe for at få et let opvarmet skur, det kan godt laves med punkt fundament, og med eternitplader imellem som rottesikring, eternitpladerne skal vel 60 cm ned i jorden, nu ved jeg ikke hvor dybt den stikledning ligger, men 40 cm kan vel også være nok.

sundolit Isolering på indersiden af eternit pladerne, grave ud til 30 cm, lidt sand, 150mm sundolit, betongulv, eller fliser oven på lidt afrettet sand, isolering i vægge of loft.

Det vil selvfølgeligt aldrig være isoleret som et hus, så det vil jo koste lidt at varme op, men hvis det kun er til de 5-8 grader, f.eks med en varmepumpe af Okay kvalitet, eller med en lille elradiator(koster 4 gange så meget) så kan det godt virke..

Hvis du vælger elradiatoren, kan du evt hænge en eller 2 solluftpaneler på sydsiden, og fjerne evt buske træer som står i vejen for solen, så sørger de fint for udluftning..

Den jordvarme vi har kommer oppefra , det er solen der begynder at varme jorden op i foråret og især om sommeren bliver jorden opvarmet , højest temperatur har vi i starten af august med ca 12 gr, C i 120 cm dybde , den falder til ca 4 gr, C i starten af februar i 120 cm dybde , men kan komme langt længdere ned i hård barfrost.

Det du tænker på er geotermisk varme som kommer fra jordens indre der stadig er glødende , men så skal vi ned i 80-100 meter dybde eller mere for at nyttegøre den varme.

I Sibirien når solen aldrig at varme jorden rigtigt op , på grund af meget lange og hårde vintere , det er det man kalder permafrost , det er kun de øverste ca 10 cm der bliver tøet op.

Pizzabager , De der luftsolfanger er ikke noget værd , spild af penge............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Karl Smart: Hvad med målerbrønden med din vandmåler? Hvorfor fryser vandmåleren ikke? Det er da netop fordi varmen kommer nedefra.

Søren O
karl smart skrev den 11-04-2019 10:21:13

Den jordvarme vi har kommer oppefra , det er solen der begynder at varme jorden op i foråret og især om sommeren bliver jorden opvarmet , højest temperatur har vi i starten af august med ca 12 gr, C i 120 cm dybde , den falder til ca 4 gr, C i starten af februar i 120 cm dybde , men kan komme langt længdere ned i hård barfrost.

Det du tænker på er geotermisk varme som kommer fra jordens indre der stadig er glødende , men så skal vi ned i 80-100 meter dybde eller mere for at nyttegøre den varme.

I Sibirien når solen aldrig at varme jorden rigtigt op , på grund af meget lange og hårde vintere , det er det man kalder permafrost , det er kun de øverste ca 10 cm der bliver tøet op.

Pizzabager , De der luftsolfanger er ikke noget værd , spild af penge............

 Jeg har en luftsolfanger på mit lille skur på 6 m2, den virker fint, blæser på liv og lyst om dagen. som jeg skriver den den ikke super meget værd som opvarmning, men fint til mekanisk udluftningen. der er da tørt i mit lille skur..

Også kommer altid jo an på størrelse, jeg skal selv til at bygge et skur snart på de ca 24 m2, og havde da kort i tankerne at bygge en dåsesolvarmer på knap 8m2 på sydsiden, med automatikken fra sådan en eller 2 solluftvarmere med solceller. men kom så i tanke om det kunne jo være jeg gerne ville bruge rummet en gang imellem på de flotte dage i foråret, og gider ikke stå derinde i 30 grader :). om sommeren burde solen ikke ramme en lodret væg mod syd

Nu kom jeg faktisk lige en genial ide, eller måske genial. jeg laver lige en ny tråd, så kan i fortælle mig om i synes den er lige så genial som jeg synes :)


Søren O skrev den 11-04-2019 17:19:21

Karl Smart: Hvad med målerbrønden med din vandmåler? Hvorfor fryser vandmåleren ikke? Det er da netop fordi varmen kommer nedefra.

 i danmark er det meget lidt af varmen i jorden der kommer nedefra, det er rigtigt at går man ud og graver et hul en frostvejrs dag, så er jorden ikke frossen allerede 10 cm nede(som regel) men det er mest fordi jorden over isolere for kulden, og at jorden har en ret stor masse(aka gigantisk), og en stor masse opvarmet i løbet af sommeren af solen og vandet der løber igennem, tager tid at køle ned igen, det er vinteren ikke lang nok eller hård nok til.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis