Skur uden støbt fundament - kan det blive frostfrit?

Hej alle, 

Vi skal bygge et skur på ca 15m2 - desværre skal skuret ligge ovenpå en stikledning og vi kan ikke få tilladelse til at støbe fundament ovenpå stikledningen. Vi kan kun få tilladelse til at lave punkt-fundament. 

Vi skal bruge skuret til opbevaring af tøj, legetøj, julepynt, haveredskaber, cykler, osv (nybyggede huse indeholder ikke meget opbevaring ...) og vil derfor gerne have det frostfrit og lidt til. Vi havde tænkt at isolere gulv (randfundament+), vægge og loft og have en varmekilde i skuret.

Hvordan får vi det bedst isolerede skur med punktfundament uden at hæve skuret over terræn? Vi vil helst ikke have et trin op til skuret. 

Vi er i tvivl om hvornår det er "nok isoleret" til vores formål og havde derfor oprindeligt planlagt den helt sikre løsning. Erfaringer med hvad der er tilstrækkeligt er også meget velkomne (: 

Vi er nye husejere og helt grønne på det der med at bygge.. Det kommer forhåbentlig med tiden (: 

/Louise

Hej alle,  Vi skal bygge et skur på ca 15m2... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Søren , målerbrønde kan fryse i kolde vintere , derfor fik vi udskiftet dækslerne på vores målerbrønde med nogle med 100 mm flamingo så man kunne holde på den varme der er i jorden , det er en  alm. talemåde at der kommer varme op nede fra jorden , men det er varme som er kommet ovenfra gennem sommerhalvåret fra solen .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tak for de mange gode råd. Jeg er mere fortrøstningsfuld nu  

Stikledningen er til spildevand til vores bagbo. Desværre for os går den hele vejen igennem vores grund ... Den ligger 1,5m + nede, så det er tilgangen til den der er et problem og ikke at der ikke er plads til at lave fundament

Du overveje denne løsning? Har læst om den flere steder. Det vil give både isolering og solid betonplade at bygge skuret på.

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/produkter/sundolitt-fundering

ved ikke om det er korrekt at jorden varmes oppefra...min garage er altid frostfri - også om vinteren om morgen efter hård frost - kan kun forklare det med at der komme +5 grader nedefra hele vinteren igennem. (gulvet er ikke isoleret, men vægge og loft samt isoleret port og lav energi vinduer)

Er naboens spildevandsledning tinglyst på jeres grund? 

Hvis der skulle blive problemer med spildevandsledningen, ville den så let kunne omlægges så den kan komme uden om jeres skur?

Det kunne også være en mulighed at udskifte spildevandsledningen inden i bygger, og evt. lade den gå igennem et foringsrør.


Søren O
Annonce

Ja, den er tinglys. Vi troede vi kunne få en nedrivningsdeklaration, men det var ikke så let. 

Nej, desværre ikke - skur+hus fylder hele grundens længde .. 

Hvad vil det gøre at lade den gå igennem et foringsrør? 

NielsChr skrev den 12-04-2019 00:13:29

ved ikke om det er korrekt at jorden varmes oppefra...min garage er altid frostfri - også om vinteren om morgen efter hård frost - kan kun forklare det med at der komme +5 grader nedefra hele vinteren igennem. (gulvet er ikke isoleret, men vægge og loft samt isoleret port og lav energi vinduer)

 Solen er ikke det eneste der opvarmer, et omvarmet lokale varmer også jorden op, hele sommeren er der jo relativt varmt inde i et skur, og i den tid varmes din jord op under din garage, når dit gulv ikke er isoleret, er det jo et stort varmelager du har der, når vinteren så kommer tager den af det varmelager.

Hvis du som forsøg kølede din garage ned til 5 grader hele sommeren, så skulle du nok få frost i din garage vinteren efter(hvis der altså kom VINTER)

Hvis du lader naboens kloakrør gå gennem et foringsrør, er udskiftning mulig uden at rive dit skur ned. Jeg kender ikke til juraen, men vil da mene at løsningen vil være i orden. Det din nabo har brug for, må være at kunne reparere kloakledningen.

Hvis der er ikke er planer om kloakseparering vil det nok være en god ide at lægge et ekstra foringsrør.


Søren O
NielsChr skrev den 12-04-2019 00:13:29

ved ikke om det er korrekt at jorden varmes oppefra...min garage er altid frostfri - også om vinteren om morgen efter hård frost - kan kun forklare det med at der komme +5 grader nedefra hele vinteren igennem. (gulvet er ikke isoleret, men vægge og loft samt isoleret port og lav energi vinduer)

 Det er simpelthent umuligt  at din garage er frostfrit i selv hårde vintere ,  har du haft et termometer max /min på , som kontrol , hvis det var rigtigt det du  skriver så vil du kunne mærke stålevarme kommer op nede fra jorden det er min 15-20 W pr m2 ,  konstant , og så megen varme er der alså ikke i jorden ........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Med de meget milde vintere er stort set alle garager og udhuse skure osv næsten frostsfrie , men hvis vi får rigtig hård vinter som vi ikke har haft i mere end 20 -25 år med nattemperaturer på 14-18 minus gr, C og dagtemperaturer på 6-10 minus gr, C (isdøgn) og en bidende jævn til hård vind fra øst , så er der ikke nogen garager og lign som er frostfrie , temperaturen vil hurtigt falde i garagen osv til 5- 8 minus gr, C .


Tak for at du gad læse mit indlæg .
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis