Vandtætning: Proofex BB med Skalflex Eller Isoleringspladerne (Multiporpladerne)?

Hej,

Vores kælder er fugtigt og kræver lidt Vandtætning. Vi har fået forskellige løsninger:

1) Pudsning af vægge med Profex BB (3 lager), og afsluttet med Skalflex 2080

Eller

2) Sokkelstop, opsætning af Isoleringspladerne (ISOPORE).

Kan I hjælpe mig at vælge mellem 2 løsninger: kvalitet (Holdbarhed, modstand til fugt...), pris (kr/m2 at installere...)

På forhånd tak!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er problemer med at vand trænger igennem væggene vil der ikke være nogen af løsningerne der er rigtig gode. Så hedder det omfangsdræn, vandtætning og udvendig isolering.

Du kan muligvis gøre det bedre, men du skal ikke forvente at der ikke trænger noget igennem efter nogle år eller puds bliver løs.

Tak for hurtig svar. Vi har allerede installeret omfangsdrænet omkring kælderen (4 år siden når vi købte huset fra 60's), for at fange vandet der kommer udefra væggene. Og vi har bore et hul (500 mm dyb) for at undersøge grundvand og der er tør. Så vi har reduceret risiko at vandet kommer udvendig.

Og vi vil laver kælderen om til et badeværelse. Men der er ingen ventilation i kælderen, og der er plastic maling på vægge. Derfor, vi tror at vi behøver en ordentlig vandtæt løsning for vægge. Jeg glæder mig at høre om jeres anbefalinger. På forhånd tak

Hvis der udvendigt er lagt omfangsdræn efter de rette anvisninger er der ikke nogen grund til at vandtætne væggen yderligere. Jeg ville afrenses al maling, så væggene står rå. Derefter påsætte multipor eller kalciumsilikat plader efter producentens anvisninger. Til sidst males med diffusionsåben maling, som kunne være silikatmaling. 

De plader du henviser til findes ikke mere. Samme leverandør Byggros sælger nogle andre kalciumsilikat plader der kan det samme. 

Ytong Multipor er også en løsning som isolere lidt bedre og er lidt billigere. Til gengæld er de bløde og man kan hurtigt komme til at lave buler i væggen hvis man støder på den. Ydermere kan man ikke skrue i dem. Det kan man i dem fra Byggros. 

Kalciumsilikat plader laves også af andre producenter. Samme princip. Prøv at Google det. Men som sagt er de lidt dyrere end Ytong multipor. 

Super tak. Jeg ved ikke hvor dybt omfangsdrænet har været placeret, men nå ikke kælders grund nivå. Er det en risiko at vand kommer under omfangsdrænet? Hvad med Profex BB og Skalflex 2080: hvilken situation skal man bruge det? Tak igen.

Kender ikke til produkterne. 

Hvis de omgangsdræn ikke er nede i gulvniveau på kælderen, så er det ikke lavet ordentligt. Så er der altid chance for at grundvand mv. kommer ind. Og tætner du totalt indefra, så kan det medføre at din beton over nogle år bliver dårlig.

Annonce

Der er faktiskt forskellige nivå på sokkel. I vaskerummet, der er min 50 cm. Men i andre værelse, man må regne på max 200 mm. Så i andre rum, omfangsdrænet ligger ved 20 cm dyb. Vi vil gerne lave om en badeværelset, med gulvvarme. Jeg kan forstår at det kræver 30 cm (20 cm til isolering, 10 cm til beton med plastic rør...).

I andre rum af vaskerum, grundvand ligger ved. 40 cm dyb så meget tæt på isolering, derfor vi har fået at vide at skal grave ned og sætte stikdræn, kobles på omfangsdræn.  Men, vi er bange for at projektet bliver alt for dyr, og der er en risiko at udlægge husets fondement.

Hvad synes I om understøbe gulvet? Hvad er alternativet til stikdræn under gulvvarm?

Man skal passe rigtig meget på ved efterisolering af gamle kældergulve. Fundamentet er oftest ikke ret langt under selve gulvet, hvorfor en 20-30 cm udgravning kan føre til sætninger, da man fjerne det jord som fundamentet bruger. Man bør derfor understøbe fundamentet, hvis man ønsker at efterisolere. Alternativt skal man først efterisolere et stykke fra ydervæggen, så det ikke påvirker jorden omkring fundamentet.

Ydermere skal man passe yderst på ikke at dræne under gulvniveau hvis det ikke har været sådan fra start. Dette kan også føre til sætninger, da man dræner jorden under de gamle fundamenter.

Generelt vil jeg sige at man skal have godt styr på geoteknik og dræn før man går i gang med udgravning af kælder. Man piller ved fundamentet som kan føre til sætninger, og der er formentlig ingen forsikring der dækker. Mit råd er derfor at få en rådgiver ind over der har styr på overnævnte.

Tak for hurtigt svar. Kan du anbefale en dygtig rådgiver? (Vi bor i Odense)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også