Utæt inddækning mellem stern og tegl.

Hej, Er den "heldige" ejer af to Sonne huse, hvor man nok burde have indset at hus byggeri nok ikke er vores kernekompetence.....

Betontegl afsluttes mod stern hvor man så har satset på at lægter og undertag kan aflede regnvandet. Inddækning er ikke lavet korrekt, har ladet mig fortælle af diverse tømrer at det er en generel fejl ved Sonne huse fra den årgang. Er der nogen forslag til hvordan jeg får der lavet korrekt, således at regnvandet ledes ud på tag istedet for ned på undertaget....

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeps. Der findes idag alu profiler som både er sternkapsel og inddækning.


 

Der fåes idag en kombi af sternkapsel og rende. Men du kan bruge de gamle sternkapsler og blot lægge render under de yderste sten.


 

Altså en rende som er bukket over vinkel. Så går den op under din sternkapsel OG op under tagsten. Kan du ikke købe en der passer, kan den lokale blikkenslager lave dem efter dine mål.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej med Jer, mange tak for hjælpen. Jeg kan godt se løsningen for mig hvor jeg laver en rende, som stikkes under den eksisterende sternkapsel. Jeg ser om jeg kan finde en rende, ellers må blikkenslageren igang

Annonce

Hvad med at bruge wakaflex? -så slipper man for at pille yderste række sten af, kun sternkapslen skal afmonteres midlertidigt.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis alle lægteender er lige så rådne som på billedet, så slipper trådstarter vist ikke uden om at afmontere tagsten.


Søren O
Søren O skrev den 10-04-2019 22:15:08

Hvis alle lægteender er lige så rådne som på billedet, så slipper trådstarter vist ikke uden om at afmontere tagsten.

 Tænkte det samme. Det er godt nok os uheldigt, at der ikke er liste mellem lægter og undertag


Mvh. Christian M
 

Tjaa, jeg slipper ikke for at fjerne tagsten, lægten er rådden ca. 0,5m ind, og tagstene hviler kun på undertaget.....og i ser kun det nemmeste sted ved indgangspartiet. Jeg mangler bare to gavle derudover. Har overvejet at fjerne det hele og smide en omgang tagpap på hele hytten. 


Tja, det er næsten dyrere end at lægge sten igen. Du skal alligevel have det hele ryddet og set efter for følgeskader. Nye lægter, klemlister, dug og sten. Pap kræver tagfiner, underpap, lister og overlap+ afslutninger ved næser osv. Det er dyrt og måske ikke egnet til området, hvor dine huse ligger. Feks er vestkysten rigtig hård ved pap.


 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis