Fjernelse af stabiliserende væg, hvad er muligt og hvordan

Hej alle på LDS :)

Min kæreste og jeg er ved at købe et nyere hus efter en periode i en midlertidig lejlighed.

Vi har nu fundet et fint hus med super beliggenhed, til en god pris, dog med en del istandsættelse.

Vi har tænkt os at brække mere eller mindre det hele op indvendigt for at lave gulvvarme og nye gulve da alt indvendigt alligevel skal have den helt store tur.

I den forbindelse vil vi gerne lave en ny planløsning. Her vil der dog være en af de stabiliserende vægge der vil forsvinde ifbm. køkken alrum og stue ud i et.

Nedenstående er den oprindelige plantegning. De 3 stiplede linjer er ikke vægge, men "forslag" fra opførelsestiden til etablering af lette skillevægge efterfølgende, såfremt dette ønskes. Det er altså allerede åbent i stuen.


Vores ønskede plantegning. Den grønne streg illustrere den fremtidigt manglende væg hvor køkkenet i stedet vil befinde sig.

Ny kommer spørgsmålet så bare; Inden vi begiver os ud i at få fat i en rådgiver og bruger 5.000 kr. på dette, er den manglende mur et kæmpe "no-go"? Såfremt at den manglende murs stabilitet er nødvendig på en anden måde (højst tænkeligt), hvad kunne så være en løsning til at erstatte denne? Skal man have en bjælke op og forstærke spærene eller lign? Jeg vil selvfølgelig bruge pengene på en rådgiver såfremt vi går videre med huskøbet, men det er rart at have en økonomisk idé om hvad vores drøm vil koste, og om det overhovedet kan lade sig gøre.

Skal siges der ikke er skyggen af revner/forbedringer at spore ved det oprindelige murværk, hvorfor jeg ikke tænker der er stabilitet problemer på nuværende tidspunkt.


Henrik
Hej alle på LDS :) Min kæreste og jeg er ved at... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Generelt i forhold til økonomi er priserne blevet fuldstændig andeles end for 3 år siden. der kan nemt ligges 30-35% oven i prisen alt efter hvor meget man udfører selv. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Korrekt at isoleringen i sig selv ikke vælter budgettet... men det kræver en hel del mere arbejde hvis man vil isolere til 2020 standard... Der skal graves noget mere ud inden man går den anden vej gen.. mere på loftet der ikke altid er muligt da det er noget bøvl at ligge helt ud i spidserne af spærene og specielt at ligge en vindspærre ind mellem tag og isolering, så der dels er ventileret tagrum og dels ikke blæser ind i isoleringen. Ydervægene kræver eneten en udvendig isolering med fx puds, eller en ekstra indervæg med isolering.... Hvis man skal op i dne rette 2020 klasse.

Jeg siger ikke det er umuligt at total renovere et hus for mindre end hvad et typehus koster at bygge... men det kan formodentligt ikke gøres til samme pris med håndværker arbejde.. 

Og er vi ovre i eget arbejde med et renoveringsprojekt af de helt store, så skal man nok også hellere sammenligne det med prisen på et selvbygger hus, eller et hvor sakllen er bygget, mens man selv klarer alt andet...


En af mine genboere er i øvrigt i gang med et sådan byg selv projekt...



MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis