Fjernelse af stabiliserende væg, hvad er muligt og hvordan

Hej alle på LDS :)

Min kæreste og jeg er ved at købe et nyere hus efter en periode i en midlertidig lejlighed.

Vi har nu fundet et fint hus med super beliggenhed, til en god pris, dog med en del istandsættelse.

Vi har tænkt os at brække mere eller mindre det hele op indvendigt for at lave gulvvarme og nye gulve da alt indvendigt alligevel skal have den helt store tur.

I den forbindelse vil vi gerne lave en ny planløsning. Her vil der dog være en af de stabiliserende vægge der vil forsvinde ifbm. køkken alrum og stue ud i et.

Nedenstående er den oprindelige plantegning. De 3 stiplede linjer er ikke vægge, men "forslag" fra opførelsestiden til etablering af lette skillevægge efterfølgende, såfremt dette ønskes. Det er altså allerede åbent i stuen.


Vores ønskede plantegning. Den grønne streg illustrere den fremtidigt manglende væg hvor køkkenet i stedet vil befinde sig.

Ny kommer spørgsmålet så bare; Inden vi begiver os ud i at få fat i en rådgiver og bruger 5.000 kr. på dette, er den manglende mur et kæmpe "no-go"? Såfremt at den manglende murs stabilitet er nødvendig på en anden måde (højst tænkeligt), hvad kunne så være en løsning til at erstatte denne? Skal man have en bjælke op og forstærke spærene eller lign? Jeg vil selvfølgelig bruge pengene på en rådgiver såfremt vi går videre med huskøbet, men det er rart at have en økonomisk idé om hvad vores drøm vil koste, og om det overhovedet kan lade sig gøre.

Skal siges der ikke er skyggen af revner/forbedringer at spore ved det oprindelige murværk, hvorfor jeg ikke tænker der er stabilitet problemer på nuværende tidspunkt.


Henrik
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er massere af supplerende vægfelter til et hus af den størrelse. Min vurdering er at stabiliteten ikke vil udgøre et problem hvis i fjerner væggen!


 Certificeret Statiker

Ingenioeren skrev den 10-04-2019 08:01:28

Der er massere af supplerende vægfelter til et hus af den størrelse. Min vurdering er at stabiliteten ikke vil udgøre et problem hvis i fjerner væggen!

 Tak for svaret

Så lige for at være helt sikker, du mener ikke det gør noget at der vil være de mange meter væg? Skyldes dette de mange andre vægge/rum på den anden side af huset eller hvordan?

Kan man eventuelt foretage sig noget forstærkning for at gå med livrem og seler?


Henrik

Det hjælper ikke, at forstærke loft og tag. Det er en vindstabiliserende væg, som skal modvirke, at hele facaden ikke skrider ind under stort vindpres. Der er langt fra gavlen i stuen til den første lette væg. Få en ingeniør til at kigge på det. Den er lige på kanten.


 

Har Ingeniøren ikke lige skrevet, at der ikke er problemer med at fjerne væggen. Mig bekendt er Ingeniøren ingeniør.


fase

Tænker bestemt ikke stabiliteten er et problem.

Men er det et fornuftigt projekt i har gang i?

Som jeg ser det beholder i reelt kun ydermuren og taget... Gulvene vil i have gulvvarme i, der flyttes bad og køkken.... Alt i alt er det ca samme arbejde som at bygge nyt.. og med mindre i har lyst, mod og energi til at lave 75% selv, så tror jeg det vil være en billigere (og bedre) løsning at fjerne det gamle hus og bygge nyt....

Med et nyt vil i efterleve alle de nye krav til isolering, tæthed osv, alle instalationer vil være nye.. Byggeriet vil kunen laves langt mere effektivt end med den kæmpe ombygning.... I er slet ikke låst af den nuværende ydermur... Og ikke mindst er huset en årgang 2020 når i en gang vil sælge og ikke blot en årgang 67 der er renoveret i 2020...... Det betyder helt sikker en masse for prisen..

Desuden er der med et helt nyt hus en længere horisont hvor i ikke har nævneværdig udvendig renovering.....


Bare en tanke :-)


MVH Njord
Annonce
uldal skrev den 10-04-2019 09:06:07

Det hjælper ikke, at forstærke loft og tag. Det er en vindstabiliserende væg, som skal modvirke, at hele facaden ikke skrider ind under stort vindpres. Der er langt fra gavlen i stuen til den første lette væg. Få en ingeniør til at kigge på det. Den er lige på kanten.

Vi får en til at regne det efter før jeg sætter hammer mod væg pt. Er det bare om projektet kan lade sig gøre eller om det koster flere 100.000 i udførsel. 

S. Fabrin skrev den 10-04-2019 09:42:01

Har Ingeniøren ikke lige skrevet, at der ikke er problemer med at fjerne væggen. Mig bekendt er Ingeniøren ingeniør.

Muligvis, kender ikke personen men kan se på hans tidligere svar herinde at han virker kompetent til at vejlede. Dog ville jeg stadig gerne (af nysgerrighed og forståelse) vide hvordan han vurderede det

njord skrev den 10-04-2019 10:00:12

Tænker bestemt ikke stabiliteten er et problem.

Men er det et fornuftigt projekt i har gang i?

Som jeg ser det beholder i reelt kun ydermuren og taget... Gulvene vil i have gulvvarme i, der flyttes bad og køkken.... Alt i alt er det ca samme arbejde som at bygge nyt.. og med mindre i har lyst, mod og energi til at lave 75% selv, så tror jeg det vil være en billigere (og bedre) løsning at fjerne det gamle hus og bygge nyt....

Med et nyt vil i efterleve alle de nye krav til isolering, tæthed osv, alle instalationer vil være nye.. Byggeriet vil kunen laves langt mere effektivt end med den kæmpe ombygning.... I er slet ikke låst af den nuværende ydermur... Og ikke mindst er huset en årgang 2020 når i en gang vil sælge og ikke blot en årgang 67 der er renoveret i 2020...... Det betyder helt sikker en masse for prisen..

Desuden er der med et helt nyt hus en længere horisont hvor i ikke har nævneværdig udvendig renovering.....


Bare en tanke :-)

Bestemt en interessant tanke banken er bare ikke enig huset er fra 1980, kan nok handles til cirka 3 mill. En byggegrund står mere eller mindre til det samme i området, måske et par 100.000 lavere hvis man er heldig.

Sidste gang vi lavede tilsvarende ombygning brugte vi cirka 700.000. og denne gang vil vi også lave det meste selv med hjælp fra famile og venner.

Pt med de tilbud vi har fået fra typehuse med hus på samme størrelse+byggegrunden ligger vi over 5 mill. Det er alligevel en forskel pr. måned de næste 30 år.


Henrik

Jeg tror IKKE på det kan klares for 700.000 plus eget arbejde....

Reglerne til fx isolering er skærpet væsentligt og de skal overholdes når det er så voldsom en ombygning...

Jeg bor selv i et område hvor de huse der er billige alle fjernes og der bygges nyt.. dog ofte huse der er 10 år ældre eller mere end det du kigger på.


MVH Njord
njord skrev den 10-04-2019 10:30:21

Jeg tror IKKE på det kan klares for 700.000 plus eget arbejde....

Reglerne til fx isolering er skærpet væsentligt og de skal overholdes når det er så voldsom en ombygning...

Jeg bor selv i et område hvor de huse der er billige alle fjernes og der bygges nyt.. dog ofte huse der er 10 år ældre eller mere end det du kigger på.

 Det kan sagtens være det bliver en langt større omgang, det kan jeg bedre svare på når vi kender indretning osv  men det lykkedes nu til den pris for 3 år siden hvor vi selv lavede det hele bortset fra el og VVS.

Jeg skal vel ikke efterisolere ydervægge når jeg ikke rører disse? Det er vel “kun” gulvet og loftet det skal have en tur da det er disse jeg rører?

Jeg vil sige i hvertfald 50% af husene bliver renoveret ved Greve/mosede strand, også i så stor stil som dette. Udfordringen kommer bare i at vi på nuværende tidspunkt i hvertfald er 1 mill fra målet for et nyt hus :(


Henrik

Hej Henrik.

Jeg håber da ikke du kommer i uføre med projektet....

Og jeg er også med på det handler rigtig meget om hvad for inventar osv man bruger... men 700.000 er ikke meget når det er så stor en omgang.

Men bliver da spændende at følge, hvis du lægger noget op på siden...


Jeg bor i Vejle, Bredballe og kystnært... og her fra mit hus, kan jeg se på 7 huse der er fjernet og bygget nyt indenfor de sidste max to år plus to - tre nye huse på grunde skilt fra gamle huse.... Og kun 3-5 huse hvor der renoveres grundigt, men slet ikke så grundlæggende som dit projekt.



MVH Njord

Til orientering har jeg selv renoveret et hus hvor kun ydervæggene og tag stod tilbage. Dog kun 1 badeværelse, men ellers travertin- og egetræsgulve med gulvarme i hele hytten. Velisoleret (isolering er ikke det som vælter budgettet), nye alu/træ vinduer, nyt el og vvs. Invita køkken med alt hvad det nu tilhøre. 550.000 kr i materialer. Jeg syntes i hvert fald ikke jeg har sparet på materiale- og inventarkvaliteten. Til gengæld har jeg været god til at handle priser og henter tilbud fra flere steder hver gang der skulle købes ind for mere end 5000 kr.

Men det er korrekt at et nyt 2020 hus har en væsentlig højere værdi end et renoveret 2020 hus.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis