Tryk-system til regnvandsbeholder

Jeg har en kæmpe regnvandsbeholder, som nu er fyldt helt op. Der er en lille slange på, hvor vandet kommer ud, når man holder slangen ned og stopper når man holder den op. Helt klassisk.

Min køkkenhave er desværre temmelig langt væk fra regnvadsbeholderen, og det kræver alt for meget tid og energi at langsomt fylde vandekander og gå frem og tilbage med dem.

Derfor tænkte jeg at trække slangen hen til køkkenhaven. Men trykket vil stort set ikke virke, da køkkenhaven er en smule højere end vandbeholderen.

Jeg leder derfor efter en løsning. Umiddelbart tænkte jeg at investere i en lille kompressor og købe en vaskepistol. Men det virker samtidig som om at trykket hurtigt vil blive for højt på den måde. Skal jo ikke nedlægge alle urterne i et sprøjt ;)

Nogen der har en bedre ide? Ideelt set vil vandet skulle kunne komme ud af en eller anden form for slange som en blid lind stråle og som lidt spredt forstøveragtigt.

Jeg har en kæmpe regnvandsbeholder, som nu er... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

..højdeforskellen fra pumpe til det højeste (og fjerneste) sted i min  haven er ca. 2 m.  

Ps. Husk at bruge slangekoblinger med stop    

Fedt. Tak for svarene.

Kan se, at priserne hurtigt stiger, hvis jeg skal købe mig et større husvandværk, så vil blot være sikker på, om det fra harald nyborg kan klare opgaven. 

Men jeg tror, at jeg køber det, og så må jeg se, om jeg kan hæve vandbeholderen lidt, når der lidt mindre vand i.


Fandt lige en interessant artikel om kunstvanding https://planterogteknik.dk/uf/100000_109999/104519/a90834ee4b32769f8e55915c4ae6068b.pdf 

Frank Chr. skrev den 02-05-2019 08:00:25

..højdeforskellen fra pumpe til det højeste (og fjerneste) sted i min  haven er ca. 2 m.  

Ps. Husk at bruge slangekoblinger med stop    

 Vil du bruge slangekobling med stop flere steder end mellem vandbeholder og husvandværk?

Ja slangekobling med stop i hver ende på haveslangen. 

Til min køkkenhave bruger jeg forresten pt. sådan en impulsvander her - for jeg er ret misfornøjet med de katte der kommer på visit.   

https://koihulen.dk/hejre-sikring/2502-sensorstyret-vander-mod-dyr.html

Annonce

Haha. Den skal jeg overveje!!

Er de der havestop universale? Eller skal man helst holde sig inden for samme mærke til alle tingene? (Er helt ny husejer, der før har boet midt i kbh uden have, så er total uviden om det meste)

Ja i princippet passer de alle sammen til hinanden, men der er stor forskel på kvaliteten, nogen (de billigste) bliver hurtigt slidt eller nedbrudt af solens lys (plastik bliver skørt). 

Ps. Slangekoblingen med stop i den ende af slangen der sættes på pumpen, skal være sådan en med 3/4"-gevind, der kan skrues fast på pumpeudgangen. 

Pps. De bedste jeg har fundet på markedet (faktisk i jem og fix) er af mærket (de gule) Hozelock slangekoblinger.

Nu ved jeg ikke om du osse har planer om drivhus, men du skal lige se denne her retningsbestemt "vandings-dims" her. så er man fri for at få det hele pladret til med vand.   

https://manillo.dk/point-perfect-havevander-sprinkler.html 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis