Tryk-system til regnvandsbeholder

Jeg har en kæmpe regnvandsbeholder, som nu er fyldt helt op. Der er en lille slange på, hvor vandet kommer ud, når man holder slangen ned og stopper når man holder den op. Helt klassisk.

Min køkkenhave er desværre temmelig langt væk fra regnvadsbeholderen, og det kræver alt for meget tid og energi at langsomt fylde vandekander og gå frem og tilbage med dem.

Derfor tænkte jeg at trække slangen hen til køkkenhaven. Men trykket vil stort set ikke virke, da køkkenhaven er en smule højere end vandbeholderen.

Jeg leder derfor efter en løsning. Umiddelbart tænkte jeg at investere i en lille kompressor og købe en vaskepistol. Men det virker samtidig som om at trykket hurtigt vil blive for højt på den måde. Skal jo ikke nedlægge alle urterne i et sprøjt ;)

Nogen der har en bedre ide? Ideelt set vil vandet skulle kunne komme ud af en eller anden form for slange som en blid lind stråle og som lidt spredt forstøveragtigt.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Køb sådan et husvandværk. Så bruger du bare vandet som var det fra en hane.  https://www.harald-nyborg.dk/p5893/selekta-husvandvaerk-automatisk


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

se evt. også på dimser ala denne

https://www.proshop.dk/DykTrykpumper/Kaercher-BP-1-Barrel/2589946

er lavet specifikt til regntønder og starter/stopper selv når du bruger vand i den anden ende.

Jeg har den model som Kovas linker til, det er en virkelig stabil slidere. Der er dog den hage ved den slags husvandværk, at hvis regnvandsbeholderen (eller brønden) løber tør for vand, skal pumpen spædes op igen, førend den igen kan trække vand op.

Den pumpe som  Niels Chr. linker til er helt bestemt mere velegnet til regnvandstønder. 

Frank Chr. - Tror du, at husvandværket, som Kovas linker til, er kraftigt nok til at give et ok vandtryk med 20 meter slange til vandbeholderen og derudover 20 meter slange til selve vandslangen? Der er ca 1 meters højdeforskel fra tank til køkkenhave.

Ved ikke om det er nødvendigt at vælge et større husvandværk?

Annonce

Det har en løftehøjde på 40 m. det er nok værre med de 20m til vandbeholderen, hvis det ikke beregnet som sugeslange. Kan du ikke flytte vandværket hen til vandtanken?


fase

Jeg har mit drivhus ca 80m fra mine palletanke. Og så er der oven i lidt højdeforskel. Jeg startede med en billig dykpumpe fra HN. Den gik dog hurtigt til. Så havde jeg en lille jetpumpe som jeg glemte ude i den første frost.

Nu har jeg et lille husvandværk.

Dykpumpen var elendig. Jetpumpen var brugbar men den bedste af de 3 er alligevel husvandværket. Der er selvfølgelig ikke ikke tryk som på det offentlige vand og den kan nok ikke drive en havevander men til drivhuset og et par højbede er det fint.

Jeg vil tro du godt kan bruge en havevander h is det skulle være.

Mine 100m slange er også det tynde alm. så der er jo en mulig opgradering ved at bruge 3/4" i stedet.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du skriver "kæmpe regnvands beholder" Den skal være noget stor for at det kan batte noget til havevanding. 1000 liter kan give 10 mm regn på 100 kvm.

Der er jo den lille modsætning i det at den fyldes bedst i regnvejr, og i den tid er der ikke brugt for vanding.

Den som er Niels chr. linker til er bedst til dit formål vil jeg tro. Det er ukompliceret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Personligt har jeg et tilsvarende setup med regnvanddtønder langt væk fra drivhuset (brugsstedet)

Det er dels løst ved at hæve regnvandstønder så de står højere end brugstedet - anslået 10-20 cm dvs de er hævet 40 cm over jord og giver derved også mulighed for at tappes ned i en vandkande.

Og der er heller ikke brug for det store tryk da der blot er tale on det bruges til et drypvandingsanlæg.

Det fungere næsten fuldautomatisk da de det meste af tiden bare står tændt/åbent og den lille højdeforskel danner tilstrækkeligt tryk.

Hvis tønder er over halvfyldte er trykket så stort at jeg må lukke for nogle af drypstederne og når tønden er næsten tomt drypper det langsomt (så holder det sidste også længere)

Fødeslangen er en sort pex ø32mm som løber langs plankeværket ca 30 meter.

Den er afsluttet med en hane i drivhuset samt 2 udtag til vandingsanlægene.

Jonaspede skrev den 01-05-2019 22:13:13

Frank Chr. - Tror du, at husvandværket, som Kovas linker til, er kraftigt nok til at give et ok vandtryk med 20 meter slange til vandbeholderen og derudover 20 meter slange til selve vandslangen? Der er ca 1 meters højdeforskel fra tank til køkkenhave.

Ved ikke om det er nødvendigt at vælge et større husvandværk?

 Mit husvandværk står inde i fyrrummet og sugeslangen (nedgravet) er 8-9 m. Pumpen trækker fint en impulsvander på en almindelig haveslange i den fjerneste ende af haven 60 m væk. 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis