Hjælp til udendørs træ trappe

Hej alle. Jeg har brug for jeres hjælp. Jeg har et lille vindfang vi vil renovere. Se billede. 

Jeg vil genbruge taget men ellers skrælle det hele og sætte nye stolper og trappe af træ. 

Men har nogen erfaring med hårdttræ til udendørs brug? Hvilken træsort er bedst? (Udseende og levetid)

Både stolper og trappe skal være i samme materiale. Selve vindfanget, samt tagets sider tænker jeg at beklæde med hardyplank i antracitgrå. Hoveddøren bliver i samme farve og der sættes et rundt vindue i. 

På forhånd tak  

//Brian 


Tcbkrogh
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Eg er godt til udendørs brug såfremt der er udluftning fra alle side som vist på fotoet.

Samtidig må jeg indrømme, at jeg har et anstrengt forhold til Hardieplank i forbindelse med førsteklasses tømmer.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak Rantzau. 

Der er udluftning fra alle sider. Når jeg googler hårdt træ er der mange hits på Jatoba. Men jeg kan ikke gennemskue om det er bedre end fx. eg. Min store bekymring er at det slår sig. 

Hardieplank er lidt en kompromis. Vi har meget træbeklædning på vores grund, så det er for at minimerer vedligeholdelsen. Jeg er meget åben for gode forslag 😊

Og god dag derude. 


Tcbkrogh

Jatoba kunne være et godt valg afhængig af husets stil, men sløver værktøjet under bearbejdning på samme måde som teak.

Til gengæld kan eg fås på de fleste savværker som blokvarer, og det påvirker prisen i en gunstig retning.

Holdbarheden er stort set ens for eg og Jatoba under dine betingelser, og begge sorter kaster sig minimalt.

Til beklædning kunne lærk være et godt valg, da vedligeholdelsen er minimal.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Eg er hårdt træ, men der findes selvfølgelig typer der er hårdere. Pas på med de eksostike sorter som jatobo, camura osv. Mange af typerne vrider sig og er ikke formstabile. Ipe skulle være det mest formstabile. Mahogni eller teak er også en mulighed. Teak koster bare lidt kroner 😀

Jeg er helt enig med Rantzau omkring  Hardieplank. Med farer for at blive sablet ned, så er det bestemt ikke noget jeg syntes gør noget godt for et hus udseende. Jeg griner en lille smule hver gang jeg ser det. Et produkt der ikke er træ, men gerne vil ligne det, og som faktisk overhoved ikke ligner det. Så hellere erkende at man ikke bruger træ, for så at sætte en glat eternitbeklædning på, hvis man ikke ønsker vedligeholdelse. Nr 1 må være at inddække det i zink rundt ved taget og så noget lækkert tømmer på facaden. Jeg har selv naturskifer som jeg syntes er et fantastik produkt. Nemt at arbejde med, vedligeholdelsesfrit og koster ikke ret meget (i modsætning til hvad alle tror). Men man skal kunne lide det rustikke og kløvede udseende.

Jeg har lige lavet en hævet terrasse med ipe som brædder og beklædt med naturskifer.

https://ibb.co/SXnYy71

Uanset valg vil jeg anbefale der tages hensyn til husets arkitektur. Fremmedartede materialer på det forkerte hus øger sjældent værdien.

Så hellere vælge mere ydmyge materialer der passer til husets stil. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg sætter stor pris på jeres råd. Og hardieplank er egentlig kun valgt pga. vedligeholdelsen. Så vil se nærmere ind i naturskifer, lærk og alternative muligheder. For det er jo egentlig ikke en voldsom mængde der skal bruges, så kan opgraderer på kvaliteten 

Og flot terrasse, Børgealle. Det ser godt ud. 


Tcbkrogh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis