Jeg er ved at renovere og opsætte et køkken i et stort rum på 43kvm, der tidligere indholdte udestue, stue, bærende væg, en mellemgang samt 2 badeværelser. Det betyder der har været en masse forskellige typer gulv. "udstuen" er af nyere dato, og der er her betondæk, ca 12kvm. Resten af rummet er med bjælker. Der er kælder under det hele. Jeg ville gerne have gulvvarme over det hele, og påtænker at bruge Novopan klimagulv der var der er bjælkelag, og Roth sporplader hvor der er betondæk. 16mm slanger på både novopan og rothgulvet.
Problemet opstår, da betondækket er højere en bjælkelaget! Jeg har banket klaplaget af, men det var ikke nok, jeg mangler stadig 20mm for at få ens gulvhøjde. Tykkelsen på betondækket er ca 200mm.
Som jeg ser det er der 3 løsninger:
1) Skær riller, og tag 20mm af betondækket. Det er jeg frisk på, hvis den lavere styrke på betondækket kan accepteres.
2) Lav et lille trin op til udstuen. Det er ok ift køkkenelementer, da de kun kommer til at være hvor der er bjælkelag. Men det er noget skidt med et 20mm trin midt i det hele.
3) Lav en glidende overgang. Fra døren ved entreén er der 4 meter til start af betondæk, så 0,5% skævt bliver gulvet, det syntes jeg lyder af for meget. Det må gerne være skævt, det skal bare ikke føltes skævt!
Er der andre løsninger som jeg overser? Jeg har godt kigget på uponor 9,9mm gulvvarme, men jeg syntes også det er fjollet at varme hele det store betonddæk op, når jeg ikke varmer kælderen fuldt op.