save stammer til planker

Hej

Vi har en masse fyr træer som der skal fældes, og jeg tænkte på om man kan få selve stammerne savet til planker, dem ville jeg så bruge til et anneks?
er der nogen der kender et savværk el. i nærheden af nykøbing sjælland
eller måske et andet forslag

Hvis det skal gøres skal stammerne så saves op til planker mens de er friske eller skal de ligge og tørre først

På forhånd tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til at jeg ville bruge dem til et anneks er at det netop skulle være i planker (eller skiver på langs af en stamme) med bark og uens sider, dvs kun skårne i tykkelsen.

Måske kunne jeg spænde en kædesav op og selv skære dem op? jeg påtænkte en tykkelse på ca 3 cm?

Men skal jeg skære træet på vådt eller tørt?

Er det noget pjat med en kædesav?

Mvh
Det lyder farligt!
Iøvrigt TROR jeg at det skal skæres når det er vådt. Og derefter lægges til tørre i et stykke tid.
Men jeg kan godt li dine tanker om at bygge af sit eget træ!

klassikeren
Et mobilt savværk bruger en kædesav, men der er en ramme, som styrer tykkelsen. Det kan du ikke gøre på frihånd, medmindre du vil gå på akkord med kvaliteten.

Stammer skal altid saves mens de er fugtige.
Husk at pinde planker og brædder op, altså stable med luft imellem mens de tørrer.

Mvh.
bodker

Annonce
Farligt....Jeg havde nu tænkt mig at lave en ramme på hvilken kædesaven fastspændes og et skinne system til at stammerne kan glide på.

Og ja jeg vil ikke gå på komprimis med sikkerheden.

Og ja jeg syntes det kunne være sjovt at lave et sådannet hus, jeg forestiller mig græs på taget. og plankerne vil jeg klinke opbygge og så male det sort.

Tak for forslagene
Ellers er Jespersens Savværk i Dianalund kendt for deres arbejde.
Hvis de eksisterer endnu?
Men det er jo lidt langt væk.

Det du mangler er nok et mobilt savværk f.eks. fra en dampmaskine/lokomobilklub.(?)

http://www.veterantraef.dk/DK/artikel01.html

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej

Jeg så en demonstration af en mobil båndsav til stammer (vistnok Jonsered) der lavede noget flot arbejde og jeg ved at der er nogle der har købt noget lignende.
Prøv at søge på "mobil savværk" på nettet og se om der ikke dukker noget op.
Jeg tror at den bedste løsning vil være at finde et mobil-savværk i nærheden og få lavet en aftale.
Der findes mange typer af mobile savværker. De mest simple bruger en motorsav til at skære plankerne, arbejdet er fint nok, men det er et bredt savspor som motorsaven laver, så derfor går meget af træet op i savsmuld.
En anden type er rundsavsbaseret, meget effektive, men et stort apparrat der også kræver en hel del maskin kraft (eksempelvis en traktor).
Den sidste type jeg kender er med en båndsav, og jeg synes at de er rigtig gode. Der er flere fabrikater Jonsereds er blevet nævnt, men det førende mærke herhjemme er wood-mizer. Nogle køre på strøm andre på benzin. Principet er at stammen ligger på en ramme på jorden og så køre saven ind over stammen, det gør at det ikke er nødvendigt at løfte stammerne så højt.
Jeg har selv skåret noget lærk op med et sådan savværk, og var meget imponeret over kvaliteten.
Der er en hjemmeside der heder www.woodmizer.dk , men sidst jeg prøvede den var den ikke oppe, tilgengæld hvis man søger på woodmizer på en afsøgemaskinerne kommer der flere mobilesavværker frem.
Held og lykke med projektet.

mvh
Ivar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også