Hvidt udtræk på murværk

Hej kloge forum

Mit hus fra 30erne har fået sådan noget hvidt udtræk på murværket. 

Hvad er det? (Salpeterudtræk måske?)

Gør det nogen skade?

Hvad skal jeg gøre ved det for at fjerne det og forhindre at det kommer? (hvis noget?)

Jeg håber, at nogen herinde har erfaring med den slags.

Hej kloge forum Mit hus fra 30erne har fået sådan... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
chrisbo skrev den 10-04-2019 14:49:46

Nydeligt indgangsparti😊men det jeg var interesseret i at se var om der var fald nok på trappen. Er der tegn på salpeter udtræk neden under trappen? (Såfremt denne er tilgængelig selvfølgelig.) 

Jeg har haft præcis samme problematik hvor vand trak op i muren ved siden af min  trappe. Resultatet var forvitrede fuger ligesom dine, salpeter udtræk og nedbrudte mursten. Gamle mursten suger vand som en svamp. Det viste sig at der ikke var tilstrækkelig med fald på trappen hvilket medførte at vandet blev liggende for længe og trak op i muren. 

Men det er bare spøjst at det først kommer for dig nu.  

 

Billedet der blev lagt op er ikke af min trappe. Jeg har et par billeder her.


chrisbo skrev den 10-04-2019 09:12:18

Kan du tage et billede af din trappe forfra og fra siden lidt længere væk, jeg tror jeg har en ide om hvad der er galt.

 Har du set billederne, jeg lagde op i går?


invendig varmeisolering og omfangsdræn - bare ikke ved trappen. Det har forskudt hele mønster af fugt og salttransport i murværk.  
Der kommer stadig fugt op fra fundamenternes underside og saltene vandrer nu i et andet mønster. og så er der opsprøjt fra trappen der driver fordampningsstede lige de 1-3 skifter længere op. 

ren stiv kost.  ingen syre  

Hvis der kommer lige så meget som der er nu i løbet af et kvartal ville jeg dog lige måle lidt på murværksfugt for at kortlægge den nye fugtvandring.



Annonce
Mjølner skrev den 11-04-2019 11:03:49

invendig varmeisolering og omfangsdræn - bare ikke ved trappen. Det har forskudt hele mønster af fugt og salttransport i murværk.  
Der kommer stadig fugt op fra fundamenternes underside og saltene vandrer nu i et andet mønster. og så er der opsprøjt fra trappen der driver fordampningsstede lige de 1-3 skifter længere op. 

ren stiv kost.  ingen syre  

Hvis der kommer lige så meget som der er nu i løbet af et kvartal ville jeg dog lige måle lidt på murværksfugt for at kortlægge den nye fugtvandring.



 

Jeg vil prøve at børste det af med en stiv rød gadekost. Og så holde øje med om det kommer igen og hvor hurtigt.

Jeg tror dog næppe det kommer igen med så meget inden for et kvartal. Det som er nu er jo kommet i løbet af et par år eller tre vil jeg tro.

Jeg synes det ser ud til at muren er meget fugtig lige omkring det øverste trin. Udtrækket kommer så ved overgangen til tørre murværk (vist det Mjølner kalder fordampningsstedet). 

Jeg synes du skal se om du kan finde ud af hvorfor der er så fugtigt lige der. Det kan være regnvand fra tappen, men det kunne jo også være en rørskade, utæt tagrende ect. ect. Ud og se næste gang det regner.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis