Hvidt udtræk på murværk

Hej kloge forum

Mit hus fra 30erne har fået sådan noget hvidt udtræk på murværket. 

Hvad er det? (Salpeterudtræk måske?)

Gør det nogen skade?

Hvad skal jeg gøre ved det for at fjerne det og forhindre at det kommer? (hvis noget?)

Jeg håber, at nogen herinde har erfaring med den slags.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det pludselig har fået det så gætter jeg på du har fået noget opstigeene fugt i væggen. Det skal du finde årsagen til. Du kan så prøve som murene gør, vaske det i saltsyre. Jeg er ikke håndværker, men jeg kan huske tidligere indlæg.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Har i efter omfangsdrænet også renoveret kælderen indvendigt? 

Hvis I har så kan det være fordi den indvendige væg efter renoveringen er fugttæt. Det er ikke et problem der hvor der er dræn, men der hvor der ikke er har fugten så ikke længere en vej indad og derfor kan murværket blive opfugtet 


Ask
askholme skrev den 09-04-2019 19:44:25

Har i efter omfangsdrænet også renoveret kælderen indvendigt? 

Hvis I har så kan det være fordi den indvendige væg efter renoveringen er fugttæt. Det er ikke et problem der hvor der er dræn, men der hvor der ikke er har fugten så ikke længere en vej indad og derfor kan murværket blive opfugtet 

 

Ja, der er også renoveret indvendigt. Kældervæggen er dog ikke gjort fugttæt indvendigt idet væggene er beklædt med YTONG Multipor plader som skulle være helt diffusionsåbne.

Væggen ud til en stor del af der hvor der er kommet utræk VAR faktisk helt tæt på indersiden tidligere idet der lå et badeværelse før, hvor der jo var vådrumsmembran på. Men den er altså nu blevet åben.

Kloakmesteren der udførte omfangsdræn, m.v. sagde at det ikke skulle være noget problem, at der ikke er omfangsdræn om/under trappen.

Fair, der er bare mange som efter de har fået dræn bruger plastikmaling indvendigt. Men så kan det da heldigvis udelukkes 


Ask
Annonce
En teori som jeg gerne vil høre jeres mening om: Før kælderen blev renoveret var der ikke omfangsdræn. Og der var heller ikke for god kloakering. Bl.a. var et par tagbrønde utættet og der røg vand ud mod kældervæggen. Derfor har der nok været en del fugt i kælderen. Det har vi så fået fikset nu via dræn, m.v. Samtidigt er der kommet varme på i kælderen + isolering. Så min tanke er, at de udtræk vi ser nu skyldes, at varmen får den fugt der allerede er i muren til at vandre udad og skabe disse udtræk. Måske er det noget vrøvl? Men timingen giver mening.
(kælderen blev renoveret for 4-5 år siden)
Kan du tage et billede af din trappe forfra og fra siden lidt længere væk, jeg tror jeg har en ide om hvad der er galt.

Vi har lidt det samme på vores hus... efter vi fik lavet omfangsdræn, kom der mere udtræk på vores kældertrappe, mens resten af huset blev mere tørt.
Jeg har valgt at være ligeglad, da det kun er på trappen, og ikke på selve huset...
Jeg bruger en stiv kost og børster det af, når jeg en sjælden gang tager mig sammen og fejer vores indkørsel     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
chrisbo skrev den 10-04-2019 09:12:18

Kan du tage et billede af din trappe forfra og fra siden lidt længere væk, jeg tror jeg har en ide om hvad der er galt.

 Jeg prøver at få taget et billede lidt længere væk.

Hvad mener du med forfra?

Hvad går din ide ud på om hvad der er galt?


Nydeligt indgangsparti😊men det jeg var interesseret i at se var om der var fald nok på trappen. Er der tegn på salpeter udtræk neden under trappen? (Såfremt denne er tilgængelig selvfølgelig.) 

Jeg har haft præcis samme problematik hvor vand trak op i muren ved siden af min  trappe. Resultatet var forvitrede fuger ligesom dine, salpeter udtræk og nedbrudte mursten. Gamle mursten suger vand som en svamp. Det viste sig at der ikke var tilstrækkelig med fald på trappen hvilket medførte at vandet blev liggende for længe og trak op i muren. 

Men det er bare spøjst at det først kommer for dig nu.  

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis