Montere facadedør og vindue opad hinanden

Hej,

Jeg skal have sat dør og vindue i mit hus istedet for en garageport. Garagen er i kælder niveau. Det jeg har tænkt mig at lave er markeret med grønt på vedhæftede tegning (set udefra). 

Det nye stykke fundament har jeg styr på - det laves i fundablokke med armeringsjern, mm. 

Nu er jeg blevet i tvivl om jeg godt kan montere facadedøren og vindue opad hinanden. Som regel så skal døren jo have en eller flere karmskruer der hvor den støder op til vinduet. Skal der laves en special konstruktion så det kan holde? Skal døren bare monteres op i den gamle betonbjælke istedet?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville sætte et 3” damprør op ad dørkarm og skrue i den. Det samme med vindue og så lave en lille inddækning. Så har du også støtte til overligger.


 

Hvis din port har haft samme bredde og højde som hullet, der skal fyldes af et nyt vindue og en ny dør, må vi gå ud fra at betonbjælken hele tiden har været stærk nok til at bære det der over. Du vi sandsynligvis og have hængselsiden i døren i tegningens venstre side. Dør og vindue kan du koble sammen med to sløjfer og skruer. Døren kan du desuden gøre fast det nye styk mur. Både vindue og dør får så en skrue op i betonbjælken.


fase
S. Fabrin skrev den 08-04-2019 16:25:03

Hvis din port har haft samme bredde og højde som hullet, der skal fyldes af et nyt vindue og en ny dør, må vi gå ud fra at betonbjælken hele tiden har været stærk nok til at bære det der over. Du vi sandsynligvis og have hængselsiden i døren i tegningens venstre side. Dør og vindue kan du koble sammen med to sløjfer og skruer. Døren kan du desuden gøre fast det nye styk mur. Både vindue og dør får så en skrue op i betonbjælken.

Mange tak for svar.
Når du nu siger "sløjfer" - hvad er det så?

Når du nu siger "sløjfer" - hvad er det så?

At sætte to stykker træ sammen med en sløjfe og i dit tilfælde to sløjfer betyder, at der er i vindue og dør er fræset to noter (fordybninger) i de sider, der vender ind mod muren. I noten sætter du  et stykke træ, som passer i bredden og er næsten to gange dybden af noten, så du på den måde for koblet de to ting sammen. Sløjferne sørger for at samlingen bliver stabil og tæt. Du sætter også lige en skrue eller to i samlingen.


fase

Jeg har aldrig hørt om sløjfe, om end jeg byggede mange huse som tømrer. 

Giv den 2 streger fugemasse hele vejen ned i samlingerne mellem vindue og dør (2 så er du sikker på tæthed), 2 - 3 skruetvinger på (pas på mærker - evt klodser på, hvor du kan spænde ind mod.) Skru dem herefter sammen i notrenderne 


Mvh. Christian M
 

På Sjælland beskrives enhver samling som består af 2 noter med en løs fjeder imellem som en sløjfe. Metoden kan ha andre navne, men kender selv kun den samme.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis