Projekt havemøbler renses

Som inspiration og vejledning vil jeg poste resultatet af dagens arbejde

Projektet består i at rense vores gamle havemøbler som efterhånden har set bedre dage.

Jeg har haft ca 2 timer i dag som kunne bruge på projektet. Da der også skulle laves andre ting.

Dvs det I ser her tager ikke lang tid.

Jeg startede med at spule have bord og en enkelt stol med højtryksrenseren - afstand ca 10 cm mellem spulehoved og træ.

Har man ikke en højtryksrenser kan en stiv opvaskebørste + knofedt også gøre det samme.

Det fjerner den gamle belægning som sider på møblerne

Det tog ca 45 min. Og min dreng på 10 hjalp med.

Da jeg derefter havde et erinde ude i byen kunne møblerne tøre i solen.

Efter ca. 2 timer var jeg retur og bord/stol var tørre.

Næste opgave var slibning da træoverfladen bliver lidt groft behandlet af højtryksrenseren.

Alt blev slebet med en kvalitets papir korn 240 med en slibemus + en skumklods til kroge.

Det tog ca yderligere 45 min.

Her ses bord færdig slebet, mens stolen er til behandling i baggrunden.

Til sidst var det blot at give olie og tøre af

Resultatet er at bord og stol nu ser ud som nye og kan holde til udevejr et nogle år mere.



Håber I kan bruge denne lille tutorial.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Højtryksspuling af træ er den sikre måde at fremskynde nedbrydningen. Snavs skal fjernes - ikke mases ned i træet.

Rengøring af havemøbler opnås med samme tidsforbrug med en halvstiv opvaskebørste og brun sæbe, men er langt mere skånsomt mod træet og du undgår slibningen. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det afhænger nu i højgrad af træets beskaffenhed. Vi er helt enige i at højtryks rensning ikke er vejen frem hvis møbler er lavet i en "blød" træsort eller hvis træet er i så dårlig stand at det er ved at rådne.


jeg vil også mene at vi er enige om at en børste er bedre for træet - jeg brugte ovenstående fordi det var nemt og hurtigt.

på mine møbler var træet sundt og deraf er det minimalt hvad der slibes af - kun den øverste 1/2 mm var påvirket af det og efter en let slibning med kort 240 var møbler glatte igen.


hvis man er i tvivl bør man lave en prøve på f.eks. stoleben på bagsiden.


Indrømmet jeg har også spulet med højtryksrenser på fyrretræs møbler og det kan jeg ikke anbefale og hvis man gør skal man skrue ned for trykket på HT renseren.

Lige som jeg har gjort det på "ædeltræs" møbler hvor træet var at tvivlsom kvalitet - i begge tilfælde kan træet "flosset" op af højtryksrenseren hvis man ikke er varsom.


summarsummarum skal man kun lade sig inspirere af ovenstående hvis man mener at ens træmøbler er lavet af rigtig hårdtræ og træet ikke er på vej til at formulde...


Jeg er bestemt ikke enig. 

Højtryksrensere har taget livet at mange konstruktioner i hårdtræ, som med den rette behandling kunne holde i flere generationer.

Det værste eksempel jeg har set, var en bulkonstruktion i eg fra begyndelsen af 1600-hundredetallet fra Halland i Sverige. Efter få års rengøring med en højtryksrenser, var forvitringen så fremskreden at det overgik de foregående århundredes påvirkninger.

Det værste var, at højtryksbehandlingen accelererede nedbrydningen.

Desværre betragtes lidt sved på panden og knofedt i dagens Danmark nærmest som livstruende for ens bekvæmmelighed    

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

havemøbler er normalt ikke fra 1600 talet, så et temmeligt dårligt eksempel.

folk er selvf i deres gode ret til selv at vurdere hvilken metode de vil anvende med eller iden ht

Nej - men det illustrere hvor skadelig en højtryksrenser kan være på sundt træ uanset sort. 

Uanset hvilken trænørd du spørger, vil ingen anbefale højtryksrensning af træ. Det anbefales kun af det ufaglærte personale i byggemarkederne.

Her er jeg slet ikke kommet ind på samspillet mellem ligning og cellulose der er træs byggesten som højtryksrenseren nedbryder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jeg bruger brun sæbe og knofedt og vore havemøbler er omkring 25 år. Se lige her

http://strikinge.blogspot.com/2015/02/rengring-af-havens-teaktrsmbler.html

Det ser måske romantisk, naturligt og økologisk ud med alle de frønnede grønne teaktræsmøbler man ser i ugebladene. Jeg synes nu de er ulækre at plante måsen i .... og især når man har hvidt tøj på. 

Ingeborg


Når lysten driver værket

@Ingeborg:

Sådan ser vores teakbord også ud efter en omgang med brun sæbe og knofedt. Det er min opfattelse at tidsforbruget ikke er større end med en højtryksrenser. 

Sæbe- og algerester spules væk med haveslangen, hvorefter havemøblerne lufttørrer og klar til næste sæson. Der sparer du meget på forårsrengøring. (Grillen kan med fordel få samme omgang).

Har du prøvet en opvaskebørste i stedet for skuresvampen? Dit bord ligner vores med riller og mellemrum. Jeg syntes børsten lettere renser kringelkrogene.

P.S. Olie til udvendig teak på lystbåde er ikke optimalt. Olien tåler sjældent saltvand.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Olie til teak på lystbåde er en helt anden slags end den der bruges på landjorden. Tonkinois og andre specialolier er det jeg bruger på bådens udvendige dele.

Jo, jeg bruger også en skurebørste på bordet. Der er også forskel på de møbler vi har på terassen under overdækningen og dem, der står frit i haven under træer. Men rene SKAL de være .... i hvert fald først på sæsonen.

Jeg har brugt olie på havemøblerne, men så er det svært at rense ned til bart træ. Det bliver skjoldet. Iøvrigt er vores møbler af en god kvalitet og har tålt at stå uden olie og grundig rengøring.


Når lysten driver værket

Det havde jeg misforstået - Tonkinlak er er et helt andet produkt end de gængse træolier.

Teak har fra naturens side et højt indhold af olie. Efter grundig rensning kan varm olie modvirke skjolder på teakmøbler.

Ekskrementer fra bladlus og andre insekter kan være vanskelige at fjerne. Det kan være medvirkende årsag til du oplever skjolder efter oliebehandlingen. 

Varmt vand opløser ekskrementerne som så kan fjernes med brun sæbe.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for svaret. Måske kan det hjælpe andre med rengøring af havemøbler. Jeg afholder mig fra at bruge olie og kan lide den sølvfarvede patina som træet får i løbet af sommeren. Jeg vil ALDRIG BRUGE OLIE PÅ MINE HAVEMØBLER. ..... problemet opstår jo når fugt og alger kryber ind under olien, når møblerne får et knubs eller olielaget beskadiges.


Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis